54. Uluslararası Knokke-Heist Altın Şapka Karikatür Festivali 2015, Belçika
Yarışmacılar 18 yaşın üzerinde olmalıdır.
Tanım: Karikatür, mizahi bir resimdir. Ünlü bir kişinin portresi olabileceği gibi, gerçek bir durumun parodisi ya da salt komik bir durumun tasviri dahi olabilir. Tek bir sahneden, tek bir imgeden oluşabileceği gibi birkaç aşamalı bir bant karikatür halinde de çizilebilir. Eserler dijital tekniklerle üretilmiş de olabilir. Canlandırma (animasyon) çalışmalar kabul edilmeyecektir.
Konu: Serbest.
Katılım:
a. Orijinal çizgi karikatür: Siyah-beyaz veya renkli. Karikatürler yazısız, hiç ödül almamış ve Belçika’da sergilenmemiş olmalı, katlanmadan yollanmalıdır. Yarışma sitesindeki katılım formu mutlaka doldurulup eser(ler)le birlikte yollanmalıdır.
Boyut: En az 21 x 30 (A4), en fazla 30 x 42 sm (A3). (Kenarlarda sergi paspartusuna uygunluk için 2 sm. boşluk bırakılabilir.) Her eserin arka yüzünde sanatçı soyadı (NAAM), adı (FOORNAAM) ve adresi (ADDRESS) bulunmalı.
Eserler paspartulu, ya da camlı, çerçeveli ise yarışmaya katılmaz.
b. Dijital karikatür gönderimi: Dijital katılım için, yarışma sitesindeki katılım formu mutlaka doldurulup eser dosyaları eklenmelidir. Dosya adında sırasıyla sanatçı soyadı, sanatçı adı ve eser adı (name, first name, title) belirtilmiş olmalıdır. Dosyalar en fazla A4 (21x30 sm), JPEG veya TIFF format ve 300 dpi çözünürlükte, en fazla 5 MB büyüklükte yollanmalı (Kenarlarda sergi paspartusuna uygunluk için 2 sm. boşluk bırakılabilir).
Seçilen eserler sergi için paspartu edilecektir.
Sayı: En çok 5 eser.
Katılımcılar, eserlerinin etkinliği tanıtım amaçlı (albüm, poster, takvim, vb) kullanımına izin vermiş sayılır.
Ödüller: 3500; 2000; 1250 Avro ve ulaşım/(bir gece) konaklama; sergiyi izleyenlerin oylarıyla belirlenen (ancak ertesi yıl takdim edilen) 2015 Halk Ödülü 500 Avro. Nakit ödüllerden yasal kesinti yapılır.
Seçilenlere albüm yollanıyor. Eserler geri verilmez.
Son katılma: 31.12.2014
Tel: 00 32 50 630 430
Faks: 00 32 50 630 429
E-mail: cartoonfestival@knokke-heist.be
WEB: http://www.cartoonfestival.be/
Adres: Cultuurcentrum Knokke-Heist vzw
Meerlaan 32, B-8300, Knokke-Heist BELGIUM
*
(Kaynak: caricaturque)
18.7.14
13.7.14
Altıncı Uluslararası Turizm Karikatürleri Yarışması 2014'e son katılma: 10 Ocak 2015
Yarışmanın Teması
Yarışmanın bu yılki teması, turizm sektöründe yaygın olarak uygulanan "her şey dahil tatil sistemi"dir.
Her şey dahil tatil sistemini konu alarak hazırlanan her türlü karikatür yarışmaya gönderilebilir.
Her şey dahil tatil sistemi, seyahat acenteleri veya tur operatörleri tarafından düzenlenen paket tur kapsamındaki bütün ürün ve hizmetleri içerebildiği gibi, konaklama işletmelerinin tesislerde sundukları hizmetlerden de oluşabilir. Her şey dahil tatil sisteminde genel olarak, tek bir fiyat altında üç öğün yemek, alkollü ve alkolsüz içkiler, çeşitli ikramların da dahil olduğu bir dizi ürün ve hizmetler yer alır.
Her şey dahil tatil sisteminde aşağıdaki ürün ve hizmetler tek bir fiyat altında sunulur:
* Havayolu ulaşımı,
* Havaalanı ile otel arasındaki transferler,
* Konaklama,
* Yemekler (kahvaltı, öğle yemeği, akşam yemeği, gece yemeği ve ara ikramlar),
* Gece eğlenceleri ve yüzme havuzları,
* Alkolsüz ve alkollü içkiler ve su,
* Spa hizmetleri.
Değerlendirme Bilgileri
1. Yarışmaya gönderilen eserler iki aşamalı olarak değerlendirilecektir.
2. Birinci aşamada, yarışmaya gönderilen bütün eserler Ön Değerlendirme Seçici Kurul Üyeleri’nin katılımıyla yapılacak toplantıda değerlendirilecektir. Bu toplantı sonucunda finale kalacak eserler belirlenecektir. Bu değerlendirmede yarışmaya gönderilen eserlerin en fazla 1/5’i finale bırakılacaktır.
3. İkinci aşama değerlendirmeye geçilmeden önce finale kalan eserler 01-10 Şubat 2015 tarihleri arasında internet ortamında ilan edilerek içlerinde benzer, çalıntı, intihal, önceden ödül alanlar ve diğer itirazlar, Ön Değerlendirme Seçici Kurul Üyeleri tarafından karara bağlanacak ve yerinde görülen itirazlar doğrultusunda ilgili karikatürler değerlendirme dışına alınacaktır.
4. İkinci aşamada finale kalan eserler Final Değerlendirme Seçici Kurul Üyeleri tarafından değerlendirilecektir. Değerlendirme iki alt aşamada yapılacaktır. İlk aşama değerlendirmede finale kalan eserlerin sayısı 45-50 sayısına indirilecek, son basamakta ise dereceye giren eserler belirlenecektir.
5. Yarışmaya gönderilen eserlerin değerlendirmesi aşağıda belirtilen üç konu temel alınarak yapılacaktır.
* Konu seçimi ve konunun uygunluğu,
* Mizah kalitesi,
* Çizim özgünlüğü.
Katılım Koşulları
* Yarışma amatör ve profesyonel tüm karikatür sanatçılarına açıktır.
* Her sanatçı en fazla üç eserle katılabilir.
* Yarışmaya gönderilen eserler orijinal çizim, dijital baskı ya da bilgisayar çıktısıyla hazırlanmış olabilir. Çizim tekniği serbesttir. Renkli veya siyah beyaz olabilir. Ancak, eserlerin üzerinde sanatçıların imzalarının yer alması gerekmektedir.
* Katılımcılar eserlerinin arkasına ad, soyad ve adreslerini yazmalı ve karikatür gönderme sayfasına ilgili bilgileri ve küratörünü ekleyerek göndermelidir. İstenirse, posta yoluyla da yarışmaya katılınabilinir.
* Gönderilen karikatürler herhangi bir yerde yayımlanmış olabilir, ancak daha önce bir yarışmada ödül almamış olmalıdır.
* Yarışmaya katılan karikatürler Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi ve Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği ile bu organizasyon ile ilgili kitap, katalog, broşür, kartpostal, web siteleri ve afişlerde yayınlanabilecek bunun dışındaki tüm yayın hakları eser sahibinin olacaktır.
* İlk eleme sonrasında finale kalan karikatürler 01 – 10 Şubat 2015 tarihlerinde sitede ilan edilecek ve itirazlar bu tarihler arasında kabul edilecektir.
* Yarışmaya katılan eserlerden seçilecek bir bölümü albüm olarak yayımlanacaktır. Albümde eseri yer alan her sanatçıya birer albüm gönderilecektir.
* Dereceye girsin veya girmesin, albümde yer alsın veya almasın hiçbir eser iade edilmeyecektir.
* Yarışmaya katılan bütün sanatçılar katılım koşullarını kabul etmiş sayılır.
* Yarışmaya posta ile veya online sistem kullarak karikatür gönderilebilir.
* Yarışmaya en son başvuru tarihi 31 Aralık 2014’dür (SÜRE UZATILDI: 10 OCAK 2015).
* Posta yolu ile karikatürler aşağıdaki adrese gönderilebilir:
Nazmi KOZAK
Anadolu Üniversitesi
Turizm Fakültesi
Yunus Emre Kampüsü
26470 Eskişehir
*
Değerlendirme Kurulları
Kategoriler
Ödüller
Kaynak.
Yarışmanın bu yılki teması, turizm sektöründe yaygın olarak uygulanan "her şey dahil tatil sistemi"dir.
Her şey dahil tatil sistemini konu alarak hazırlanan her türlü karikatür yarışmaya gönderilebilir.
Her şey dahil tatil sistemi, seyahat acenteleri veya tur operatörleri tarafından düzenlenen paket tur kapsamındaki bütün ürün ve hizmetleri içerebildiği gibi, konaklama işletmelerinin tesislerde sundukları hizmetlerden de oluşabilir. Her şey dahil tatil sisteminde genel olarak, tek bir fiyat altında üç öğün yemek, alkollü ve alkolsüz içkiler, çeşitli ikramların da dahil olduğu bir dizi ürün ve hizmetler yer alır.
Her şey dahil tatil sisteminde aşağıdaki ürün ve hizmetler tek bir fiyat altında sunulur:
* Havayolu ulaşımı,
* Havaalanı ile otel arasındaki transferler,
* Konaklama,
* Yemekler (kahvaltı, öğle yemeği, akşam yemeği, gece yemeği ve ara ikramlar),
* Gece eğlenceleri ve yüzme havuzları,
* Alkolsüz ve alkollü içkiler ve su,
* Spa hizmetleri.
Değerlendirme Bilgileri
1. Yarışmaya gönderilen eserler iki aşamalı olarak değerlendirilecektir.
2. Birinci aşamada, yarışmaya gönderilen bütün eserler Ön Değerlendirme Seçici Kurul Üyeleri’nin katılımıyla yapılacak toplantıda değerlendirilecektir. Bu toplantı sonucunda finale kalacak eserler belirlenecektir. Bu değerlendirmede yarışmaya gönderilen eserlerin en fazla 1/5’i finale bırakılacaktır.
3. İkinci aşama değerlendirmeye geçilmeden önce finale kalan eserler 01-10 Şubat 2015 tarihleri arasında internet ortamında ilan edilerek içlerinde benzer, çalıntı, intihal, önceden ödül alanlar ve diğer itirazlar, Ön Değerlendirme Seçici Kurul Üyeleri tarafından karara bağlanacak ve yerinde görülen itirazlar doğrultusunda ilgili karikatürler değerlendirme dışına alınacaktır.
4. İkinci aşamada finale kalan eserler Final Değerlendirme Seçici Kurul Üyeleri tarafından değerlendirilecektir. Değerlendirme iki alt aşamada yapılacaktır. İlk aşama değerlendirmede finale kalan eserlerin sayısı 45-50 sayısına indirilecek, son basamakta ise dereceye giren eserler belirlenecektir.
5. Yarışmaya gönderilen eserlerin değerlendirmesi aşağıda belirtilen üç konu temel alınarak yapılacaktır.
* Konu seçimi ve konunun uygunluğu,
* Mizah kalitesi,
* Çizim özgünlüğü.
Katılım Koşulları
* Yarışma amatör ve profesyonel tüm karikatür sanatçılarına açıktır.
* Her sanatçı en fazla üç eserle katılabilir.
* Yarışmaya gönderilen eserler orijinal çizim, dijital baskı ya da bilgisayar çıktısıyla hazırlanmış olabilir. Çizim tekniği serbesttir. Renkli veya siyah beyaz olabilir. Ancak, eserlerin üzerinde sanatçıların imzalarının yer alması gerekmektedir.
* Katılımcılar eserlerinin arkasına ad, soyad ve adreslerini yazmalı ve karikatür gönderme sayfasına ilgili bilgileri ve küratörünü ekleyerek göndermelidir. İstenirse, posta yoluyla da yarışmaya katılınabilinir.
* Gönderilen karikatürler herhangi bir yerde yayımlanmış olabilir, ancak daha önce bir yarışmada ödül almamış olmalıdır.
* Yarışmaya katılan karikatürler Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi ve Turizm Yazarları ve Gazetecileri Derneği ile bu organizasyon ile ilgili kitap, katalog, broşür, kartpostal, web siteleri ve afişlerde yayınlanabilecek bunun dışındaki tüm yayın hakları eser sahibinin olacaktır.
* İlk eleme sonrasında finale kalan karikatürler 01 – 10 Şubat 2015 tarihlerinde sitede ilan edilecek ve itirazlar bu tarihler arasında kabul edilecektir.
* Yarışmaya katılan eserlerden seçilecek bir bölümü albüm olarak yayımlanacaktır. Albümde eseri yer alan her sanatçıya birer albüm gönderilecektir.
* Dereceye girsin veya girmesin, albümde yer alsın veya almasın hiçbir eser iade edilmeyecektir.
* Yarışmaya katılan bütün sanatçılar katılım koşullarını kabul etmiş sayılır.
* Yarışmaya posta ile veya online sistem kullarak karikatür gönderilebilir.
* Yarışmaya en son başvuru tarihi 31 Aralık 2014’dür (SÜRE UZATILDI: 10 OCAK 2015).
* Posta yolu ile karikatürler aşağıdaki adrese gönderilebilir:
Nazmi KOZAK
Anadolu Üniversitesi
Turizm Fakültesi
Yunus Emre Kampüsü
26470 Eskişehir
*
Değerlendirme Kurulları
Kategoriler
Ödüller
Kaynak.
7.7.14
Hüseyin Çakmak ve Musa Kayra'nın karikatürleri "Euro" özel karikatür albümünde
HÜSEYİN ÇAKMAK VE MUSA KAYRA’NIN KARİKATÜRLERİ “EURO” ÖZEL KARİKATÜR ALBÜMÜNDE
[06 Temmuz 2014 – Lefkoşa] Kıbrıslı Türk karikatür sanatçılarından Hüseyin Çakmak ve Musa Kayra’nın karikatürleri “Da Moneta Unica A Unica Moneta” isimli özel karikatür albümünde yer aldı...
Avrupa Birliği’nin 62. yılını ve resmi para birimi “Euro”nun AB ülkelerinde ortak kullanıma girmesinin 10. yılını karikatürler ile yansıtan albüm, İtalyan karikatür sanatçısı Dino Aloi kuratörlüğünde, AB ve İtalya’daki Torino Bölgesel Yönetimi işbirliği ile hazırlandı...
Albümde yer alan karikatürler, 2012 yılından 2013 yılına kadar önce özel bir karikatür sergisi olarak Avrupa’nın çeşitli şehirlerinde yer aldıktan sonra, İtalya’daki “Il Pennino” yayınevi tarafından, 144 sayfalık kapsamlı ve almanak tarzında büyük boy albüm olarak hazırlandı...
Albümde, Musa Kayra’nın 1997 yılında çizdiği AB’nin genişlemesini konu alan bir karikatürüne yer verilirken, Hüseyin Çakmak’ın AB’nin para birimi “Euro”yu konu alan bir karikatürüne ve kısa özgeçmişine yer verildi...
AB üyesi 28 ülkedeki 33 karikatür sanatçısı ile, AB dışındaki 15 ülkedeki 32 karikatür sanatçısına yapılan özel davet ile gerçekleşen “Da Moneta Unica A Unica Moneta” isimli karikatür sergisi ve albüm çalışmasında, AB üyesi ülkelerden şu karikatürcülerin eserleri yer almaktadır:
Petar Pismetrovic (Avusturya), Luc Descheemaeker, Norbert Van Yperzeele (Belçika), Christo Komarnitski, Ivalio Tsetkov (Bulgaristan), Hüseyin Çakmak, Musa Kayra (Kıbrıs), Jens Hage (Danimarka), Urmas Nemvalts (Estonya), Harri Vaalio (Finlandiya), Robert Rousso Georges Million (Fransa), Valery Kurtu (Almanya), Michael Kontouris (Yunanistan), Jon Berkeley (İrlanda), Marilena Nardi, Marco De Angelis, Giovanni Sorcinelli (İtalya), Gatis Shluka (Letonya), Vladimiras Beresniovas (Litvanya), Pol Leurs (Lüksemburg), Gorg Mallia (Malta), Tom Janssen (Hollanda), Grzegorz Szumowski, Pawel Kuczynski (Polonya), Cristina Sampaio, Antonio Antunes (Portekiz), Ross Thomson, Andy Davey (İngiltere), Richard e Slavomir Svitalsky (Çek), Pavel Constantin (Romanya), L’Ubomir Kotrha (Slovakya), Andrej Bajt (Slovenya), Omar Turcios, Adriana Masquera (İspanya), Riber Hansson (İsveç), Szabo Laszlo Robery (Macaristan).
“Da Moneta Unica A Unica Moneta” özel karikatür albümünde, 1848 yılından 2013 yılına dek geçen süre içerisinde, Avrupa’nın birçok ülkesindeki gazetelerde ve dergilerde yayınlanan “Avrupa” konulu karikatürlere yer verilirken, AB’nin “Avupa Kömür ve Çelik Topluluğu” olarak ilk örgütlenmesinin yapıldığı 1951 yılından, 2002’deki AB’nin genişleme süreci yazı ve karikatürlerle yansıtılıyor...
“Da Moneta Unica A Unica Moneta” özel karikatür albümünde, Genişlemeden Sorumlu Avrupa Komisyonu Eski Başkanı Roman Parodi olmak üzere, Torino Bölgesel Başkanı Valerio Cattaneo, Karikatür Sanatçısı Dino Aloi ve birçok ünlü akademisyen, araştırmacı ve eleştirmenin Avrupa Birliği, “Euro” ve karikatür sanatı konusunda makaleleri yer almaktadır...
KIBRIS TÜRK KARİKATÜRCÜLER DERNEĞİ YÖNETİM KURULU
[06 Temmuz 2014 – Lefkoşa] Kıbrıslı Türk karikatür sanatçılarından Hüseyin Çakmak ve Musa Kayra’nın karikatürleri “Da Moneta Unica A Unica Moneta” isimli özel karikatür albümünde yer aldı...
Avrupa Birliği’nin 62. yılını ve resmi para birimi “Euro”nun AB ülkelerinde ortak kullanıma girmesinin 10. yılını karikatürler ile yansıtan albüm, İtalyan karikatür sanatçısı Dino Aloi kuratörlüğünde, AB ve İtalya’daki Torino Bölgesel Yönetimi işbirliği ile hazırlandı...
Albümde yer alan karikatürler, 2012 yılından 2013 yılına kadar önce özel bir karikatür sergisi olarak Avrupa’nın çeşitli şehirlerinde yer aldıktan sonra, İtalya’daki “Il Pennino” yayınevi tarafından, 144 sayfalık kapsamlı ve almanak tarzında büyük boy albüm olarak hazırlandı...
Albümde, Musa Kayra’nın 1997 yılında çizdiği AB’nin genişlemesini konu alan bir karikatürüne yer verilirken, Hüseyin Çakmak’ın AB’nin para birimi “Euro”yu konu alan bir karikatürüne ve kısa özgeçmişine yer verildi...
AB üyesi 28 ülkedeki 33 karikatür sanatçısı ile, AB dışındaki 15 ülkedeki 32 karikatür sanatçısına yapılan özel davet ile gerçekleşen “Da Moneta Unica A Unica Moneta” isimli karikatür sergisi ve albüm çalışmasında, AB üyesi ülkelerden şu karikatürcülerin eserleri yer almaktadır:
Petar Pismetrovic (Avusturya), Luc Descheemaeker, Norbert Van Yperzeele (Belçika), Christo Komarnitski, Ivalio Tsetkov (Bulgaristan), Hüseyin Çakmak, Musa Kayra (Kıbrıs), Jens Hage (Danimarka), Urmas Nemvalts (Estonya), Harri Vaalio (Finlandiya), Robert Rousso Georges Million (Fransa), Valery Kurtu (Almanya), Michael Kontouris (Yunanistan), Jon Berkeley (İrlanda), Marilena Nardi, Marco De Angelis, Giovanni Sorcinelli (İtalya), Gatis Shluka (Letonya), Vladimiras Beresniovas (Litvanya), Pol Leurs (Lüksemburg), Gorg Mallia (Malta), Tom Janssen (Hollanda), Grzegorz Szumowski, Pawel Kuczynski (Polonya), Cristina Sampaio, Antonio Antunes (Portekiz), Ross Thomson, Andy Davey (İngiltere), Richard e Slavomir Svitalsky (Çek), Pavel Constantin (Romanya), L’Ubomir Kotrha (Slovakya), Andrej Bajt (Slovenya), Omar Turcios, Adriana Masquera (İspanya), Riber Hansson (İsveç), Szabo Laszlo Robery (Macaristan).
“Da Moneta Unica A Unica Moneta” özel karikatür albümünde, 1848 yılından 2013 yılına dek geçen süre içerisinde, Avrupa’nın birçok ülkesindeki gazetelerde ve dergilerde yayınlanan “Avrupa” konulu karikatürlere yer verilirken, AB’nin “Avupa Kömür ve Çelik Topluluğu” olarak ilk örgütlenmesinin yapıldığı 1951 yılından, 2002’deki AB’nin genişleme süreci yazı ve karikatürlerle yansıtılıyor...
“Da Moneta Unica A Unica Moneta” özel karikatür albümünde, Genişlemeden Sorumlu Avrupa Komisyonu Eski Başkanı Roman Parodi olmak üzere, Torino Bölgesel Başkanı Valerio Cattaneo, Karikatür Sanatçısı Dino Aloi ve birçok ünlü akademisyen, araştırmacı ve eleştirmenin Avrupa Birliği, “Euro” ve karikatür sanatı konusunda makaleleri yer almaktadır...
KIBRIS TÜRK KARİKATÜRCÜLER DERNEĞİ YÖNETİM KURULU
6.7.14
"Kültür" konulu 12. Tebriz Uluslararası Karikatür Festivali 2015, İran
12. Tebriz Uluslararası Karikatür Festivali 2015, İran
Konu (Subject): Kültür (CULTURE)
Teknik: Siyah-beyaz veya Renkli.
Boyut: En fazla 25 x 35 sm.
Dijital karikatürler de kabul edilecektir.
Katılımcı adı, soyadı, adres ve tel no belirtilmelidir.
Sayı: En çok 5 eser.
Son katılım tarihi: 20 Şubat 2015
Ödüller:
Birincilik: 1000 Dolar
İkincilik: 750 Dolar
Üçüncülük: 500 Dolar
5 adet Onur Ödülü
(Öğrenciler / Gençler / Yetişkinler)
Gönderilen eserler, ödül alsın ya da almasın, geri verilmez.
Adres:
Iran - Tabriz - Golestan garden -
Art home - Tabriz Cartoon Museum
Tel: 0098-411-2843094.
WEB: www.tabrizcartoons.com
Şartname.
Konu (Subject): Kültür (CULTURE)
Teknik: Siyah-beyaz veya Renkli.
Boyut: En fazla 25 x 35 sm.
Dijital karikatürler de kabul edilecektir.
Katılımcı adı, soyadı, adres ve tel no belirtilmelidir.
Sayı: En çok 5 eser.
Son katılım tarihi: 20 Şubat 2015
Ödüller:
Birincilik: 1000 Dolar
İkincilik: 750 Dolar
Üçüncülük: 500 Dolar
5 adet Onur Ödülü
(Öğrenciler / Gençler / Yetişkinler)
Gönderilen eserler, ödül alsın ya da almasın, geri verilmez.
Adres:
Iran - Tabriz - Golestan garden -
Art home - Tabriz Cartoon Museum
Tel: 0098-411-2843094.
WEB: www.tabrizcartoons.com
Şartname.
4.7.14
Usta çizer Eray Özbek'in "Yarışma şartnameleri" konusundaki mesajı
Sayın Kemal Özyurt,
Genel anlamda “Karikatür Yarışma Şartnamelerinin Revizyonu” hakkında bir çaba olarak değerlendirdiğim kampanyaya katılarak Change.org adresine yolladığım yazıyı bütünüyle yayınladığınız için teşekkür ederim.
Ayrıca, ciddi bir emekle karikatür dünyamıza sunduğunuz bu site hizmeti için sizi tekrar tekrar kutlarım.
*
Yarışmalarımızın pek çok sorunu var, bunların kamuoyunda tartışılarak, olabildiğince çözümlenmesi umudu ile bu olaya destek verdim; söz konusu kampanyanın tek bir yarışma ve tek bir sanatçı etrafında yoğunlaştırılmasını şiddetle kınıyorum.
Sevgi, ve saygılarımı sunarım.
Eray Özbek - Karikatürcü.
Genel anlamda “Karikatür Yarışma Şartnamelerinin Revizyonu” hakkında bir çaba olarak değerlendirdiğim kampanyaya katılarak Change.org adresine yolladığım yazıyı bütünüyle yayınladığınız için teşekkür ederim.
Ayrıca, ciddi bir emekle karikatür dünyamıza sunduğunuz bu site hizmeti için sizi tekrar tekrar kutlarım.
*
Yarışmalarımızın pek çok sorunu var, bunların kamuoyunda tartışılarak, olabildiğince çözümlenmesi umudu ile bu olaya destek verdim; söz konusu kampanyanın tek bir yarışma ve tek bir sanatçı etrafında yoğunlaştırılmasını şiddetle kınıyorum.
Sevgi, ve saygılarımı sunarım.
Eray Özbek - Karikatürcü.
1.7.14
Yarışma şartnamelerinde değişim talebini destekleyen usta çizer Eray Özbek'in yorumu
Değerli Arkadaşlar,
Bu maddeleri şartnamelere koydurmağa ve uygulatmaya zaten çoktan beri uğraşıyoruz.
Bu girişimi elbette destekliyorum; ancak, yarışma dışı saymaya yeterli benzerliklerin neler olabileceği konusu da gene jürilerin geniş öznelliğine kalıyor (Eserlerin lehine ya da aleyhine olarak).
Bir ara (Sanırım on yılı geçti) benzerlik konusuna hayli zaman harcamış olan Julian Pena- Pai ile “Sakıncalı Benzerlik”i tanımlama kıstasları üzerine bir yazışmamız olmuş; fakat şaşılacak şekilde ve çelişen yönlerde anlaşmazlığa düşmüş, bırakmıştık. Demek ki bu kıstasları içeren ve jürilere “tavsiye edilecek” bir kodeksin kamuoyumuzda tartışılarak hazırlanmasında yarar var. Bu, zamanla daha da olgunlaşacaktır.
Bu konu ile ile ilgili 2003te (Sanırım Don Quichotte’da) yayınlanmış bir yazımı tekrar değerlendirmenize sunarım. Çok yer işgal ettim, hoşgörün. Sevgi ve saygılarımla.
Eray Özbek
Sevgili dostlar,
“Benzer karikatürler” hakkındaki düşüncelerimi ve gruptaki izlenimlerimi sıralıyorum. Böylece, interaktif bir çalışmayla bir uzlaşmaya doğru gidebileceğimizi umuyorum.
-Karikatürcülerin, benzer gördükleri karikatürleri birlikte yayımlamaları, olasılıkları görmek açısından yararlı bir yol.
-Ancak, “Çalıntı” suçlaması ya da iması, adli hatalardan (ve gerginliklerden) kaçınılması gereği ile, yapılmamalı. ”Benzerlik” kelimesi daha uygun. Karikatürcüler toplumu, karikatürcülerin kariyerlerini izlemekte ve zaman içinde hükümlerini vermektedir.
-Benzer sahneler, benzer figürler, benzer konseptler tek başlarına “sakıncalı benzerlik” sayılmamalı; ancak benzerlikler arttıkça karikatür, izleyiciler ve jüriler üzerinde vurucu etkisini zaten yitirecektir.
-Bir karikatürü, en önceki tarihte, başkalarının ulaşabileceği bir yerde yayımlatmış kişi, o karikatürün sahibi sayılmalıdır. Rastlantılar ve iyi niyet, bu kuralı değiştirmez.
-Çoğu aynı günde yayımlanan benzer basın karikatürleri için, “sakıncalı benzerlik” zaten söz konusu olamaz. Ama sonraki tarihlerdeki benzerlikler, ilgi çekici.
-Jüriler, ne kadar dikkatli ve deneyimli olsalar da, yayımlanmış bütün karikatürleri bilemezler. Onlara yardımcı olmak için, ödül adaylarının önceden, bir süre internette yayımlanmalarını yaygınlaştırmalıyız.
-Karikatürlerde “Yineleme” den kaçınmak için, yeni dekorlar, figürler, yeni yol ve teknikler, olaylara yeni bakış açıları aramalıyız.
Hoşça kalın.
Eray Özbek
Dear Friends,
I arrange my views and my impressions from our group, about “Similar cartoons”. In this way, I hope that we can come to an understanding, with an interactive study.
- The cartoonists are publishing the cartoons which are seeing similar. This is a useful way to learn the probabilities.
- However, to avoid from a legal error (and terror) we must abandon the accusations and the suggestions of “Plagiarism”. The word ”Similarity” is suitable. The cartoonists from all over the World are following the careers of the other cartoonists and arriving at an opinion about them, as the time goes by.
- Only one similarity between the sceneries, the figures, the concepts doesn’t have a serious problem, but if there are too many similarities, the cartoon loses at least, its surprising power, over the spectators and the juries.
- A cartoon belongs to the cartoonist who has published it first, where the other cartoonists can see it. Coincidence or good intention doesn’t change this rule.
- Naturally, suspicions are in vain about the similar cartoons of newspapers, because most of them are published on the same day, but the similarities at the later dates, are interesting.
- The attention and experience of the members of juries aren’t sufficient to find the worn-out ideas, because they can’t know all published cartoons. We must apply to publish the names of the winner candidates by internet some time before announcing. This support is necessary for juries.
- To avoid from the repeats, we must search new sceneries, new figures, new ways and techniques, new point of view to events.
Best wishes.
Eray Ozbek.
Kaynak: change.org.
Bu maddeleri şartnamelere koydurmağa ve uygulatmaya zaten çoktan beri uğraşıyoruz.
Bu girişimi elbette destekliyorum; ancak, yarışma dışı saymaya yeterli benzerliklerin neler olabileceği konusu da gene jürilerin geniş öznelliğine kalıyor (Eserlerin lehine ya da aleyhine olarak).
Bir ara (Sanırım on yılı geçti) benzerlik konusuna hayli zaman harcamış olan Julian Pena- Pai ile “Sakıncalı Benzerlik”i tanımlama kıstasları üzerine bir yazışmamız olmuş; fakat şaşılacak şekilde ve çelişen yönlerde anlaşmazlığa düşmüş, bırakmıştık. Demek ki bu kıstasları içeren ve jürilere “tavsiye edilecek” bir kodeksin kamuoyumuzda tartışılarak hazırlanmasında yarar var. Bu, zamanla daha da olgunlaşacaktır.
Bu konu ile ile ilgili 2003te (Sanırım Don Quichotte’da) yayınlanmış bir yazımı tekrar değerlendirmenize sunarım. Çok yer işgal ettim, hoşgörün. Sevgi ve saygılarımla.
Eray Özbek
Sevgili dostlar,
“Benzer karikatürler” hakkındaki düşüncelerimi ve gruptaki izlenimlerimi sıralıyorum. Böylece, interaktif bir çalışmayla bir uzlaşmaya doğru gidebileceğimizi umuyorum.
-Karikatürcülerin, benzer gördükleri karikatürleri birlikte yayımlamaları, olasılıkları görmek açısından yararlı bir yol.
-Ancak, “Çalıntı” suçlaması ya da iması, adli hatalardan (ve gerginliklerden) kaçınılması gereği ile, yapılmamalı. ”Benzerlik” kelimesi daha uygun. Karikatürcüler toplumu, karikatürcülerin kariyerlerini izlemekte ve zaman içinde hükümlerini vermektedir.
-Benzer sahneler, benzer figürler, benzer konseptler tek başlarına “sakıncalı benzerlik” sayılmamalı; ancak benzerlikler arttıkça karikatür, izleyiciler ve jüriler üzerinde vurucu etkisini zaten yitirecektir.
-Bir karikatürü, en önceki tarihte, başkalarının ulaşabileceği bir yerde yayımlatmış kişi, o karikatürün sahibi sayılmalıdır. Rastlantılar ve iyi niyet, bu kuralı değiştirmez.
-Çoğu aynı günde yayımlanan benzer basın karikatürleri için, “sakıncalı benzerlik” zaten söz konusu olamaz. Ama sonraki tarihlerdeki benzerlikler, ilgi çekici.
-Jüriler, ne kadar dikkatli ve deneyimli olsalar da, yayımlanmış bütün karikatürleri bilemezler. Onlara yardımcı olmak için, ödül adaylarının önceden, bir süre internette yayımlanmalarını yaygınlaştırmalıyız.
-Karikatürlerde “Yineleme” den kaçınmak için, yeni dekorlar, figürler, yeni yol ve teknikler, olaylara yeni bakış açıları aramalıyız.
Hoşça kalın.
Eray Özbek
Dear Friends,
I arrange my views and my impressions from our group, about “Similar cartoons”. In this way, I hope that we can come to an understanding, with an interactive study.
- The cartoonists are publishing the cartoons which are seeing similar. This is a useful way to learn the probabilities.
- However, to avoid from a legal error (and terror) we must abandon the accusations and the suggestions of “Plagiarism”. The word ”Similarity” is suitable. The cartoonists from all over the World are following the careers of the other cartoonists and arriving at an opinion about them, as the time goes by.
- Only one similarity between the sceneries, the figures, the concepts doesn’t have a serious problem, but if there are too many similarities, the cartoon loses at least, its surprising power, over the spectators and the juries.
- A cartoon belongs to the cartoonist who has published it first, where the other cartoonists can see it. Coincidence or good intention doesn’t change this rule.
- Naturally, suspicions are in vain about the similar cartoons of newspapers, because most of them are published on the same day, but the similarities at the later dates, are interesting.
- The attention and experience of the members of juries aren’t sufficient to find the worn-out ideas, because they can’t know all published cartoons. We must apply to publish the names of the winner candidates by internet some time before announcing. This support is necessary for juries.
- To avoid from the repeats, we must search new sceneries, new figures, new ways and techniques, new point of view to events.
Best wishes.
Eray Ozbek.
Kaynak: change.org.
30.6.14
Karikatür yarışması şartnamelerinde değişim talebine destek artıyor
Birçok karikatür yarışmasında esas alınan şartnamelerin günümüz teknik koşullarının gerisinde olması, uzun zamandır, katılan ve ödül kazanan çizerlerin mağduriyetine yol açıyor. Sonuçlar açıklandıktan sonra, kazanan bazı eserlerin daha önce yapılıp yayınlanmış benzerlerinin çeşitli arşivlerden bulunup ortaya sürülmesi, kazanan eser sahibini tatsız bir ikileme sürüklüyor; genellikle yemin billah edip kendim çizdim, kimseden kopya çekmedim yollu bir savunmaya girişmek durumunda kalıyor çizer. Öte yandan, aynı yarışmaya farklı bir espriyi çizip göndermiş olan diğer katılımcılar da, ister istemez, eski bir espriye alkış tutulacak idiyse ben boşa mı zihin ve bilek yordum diye hayıflanıyor. Oysa, top kale çizgisini yüzde kaç geçti diye inceleme yapılabilen bir teknik olanaklar döneminde yaşıyoruz ve yukarıdaki sıkıntılara meydan vermeden karikatür yarışmalarını sonuçlandırmak mümkün, örnekleri de var:
Erdoğan Karayel'in Don Quichotte websitesince düzenlenen yarışmalar, Anadolu Üniversitesi'nin Uluslararası Turizm konulu yarışması, Kıbrıs Türk Karikatürcüler Derneği'nin Hüseyin Çakmak'la ve Anadolu Karikatürcüler Derneği'nin Ahmet Aykanat'la imza attığı birçok uluslararası veya ulusal yarışma. Bu organizasyonlar, kimi kez tüm katılan eserleri, kimi kez de sadece finalist seçilen çizgileri son değerlendirme öncesi internet ortamında bir süre yayında tutarak (varsa) benzerlik ya da kural ihlali gibi itirazları toplayıp inceledikten sonra karara bağlıyor, kalan finalistleri son jüri derecelendirmesine öyle alıyorlar. O noktadan sonra itiraz da olmuyor, olamıyor zaten. Kazanan hak ettiğini, katılan diğer çizerler de haksızlığa uğramadığını biliyor. Onun ötesi jürinin seçimidir çünkü: kimi jüriler tutanak tutup puan puan açıklama yapıyor, kimisi tutup bir sayfa gayet entelektüel bir gerekçe makalesi hazırlıyor; bunlar bizim için henüz lüks sayılacak uygulamalar, eserdeki imzanın doğru okunduğuna şükredecek zamanlar olmuyor değil çünkü.
Sonuçta, bu yılki Milas Uluslararası Turhan Selçuk Karikatür Yarışması ile 31. Aydın Doğan Uluslararası Karikatür Yarışması'nın ödüllendirdiği birkaç eserle "tavan" yapan bu sorun, yarışma şartnamelerinde değişim talep eden bir internet dilekçesine götürdü çizerleri. Change.org sitesindeki bu öneriyle, karikatürcüler ve onlara destek veren mizahseverler, şartnamelere iki maddenin eklenmesini istiyorlar; biri daha önce ödül kazanmamış olma koşulu, ikinciyse son değerlendirme öncesi finalist eserlerin internet ortamında bir süre yayınlanarak benzerlik ve kural ihlali konusundaki itirazların alınması. Çok zor değil bunları uygulamak, yarışma organize eden vakıf, kurum, belediye ya da derneklerin internette websitesi var zaten: olmayan da karikatür siteleri, hatta Facebook kanalıyla bunu gerçekleştirebiliyor.
Haberim olduğunda inceleyip destek verdiğim bu değişim talebi hakkında hafif olumsuz, hafif saptırıcı bir iki yorum çarpmadı değil gözüme sosyal medyada, fakat zaten gayet sade ve net olan iki maddelik bu öneri dilekçesine verilen destek gördüğüm kadarıyla artmaktadır. Akşamdan sabaha 20-30 yeni isim katılıyor destekçiler listesine. Bugün ise karikatürün büyük rağbet gördüğü İran'dan iki kanallı destek aldığı izlenimi edindim, çünkü Tahran merkezli irancartoon sitesi anasayfasında haber olarak girmiş bu girişimi ki yöneticisi uluslararası yarışmaların birçoğunda jüri üyeliğinde bulunan karikatürcü Massoud Shojai Tabatabai'dir: http://www.irancartoon.com/. Öteki kanal ise, yine İran'ın Tebriz şehrinde kurulu karikatür müzesi, FECO çizerler grubu ve uluslararası yarışmaların yöneticisi çizer Rahim Baghal Asgari'nin Uluslararası Fair Play Karikatür Yarışması jüri üyesi olarak bulunduğu İstanbul'dan tabrizcartoons websitesine yazdığı haftalık notunda, dilekçedeki ikinci kuralı bundan sonraki yarışmalarında uygulayacaklarını ifade etmesidir: http://tabrizcartoons.com/en.
Yarışmalara tümden karşı olan ya da jürileri toptan reddeden görüş sahipleri olduğunu biliyorum, saygı duyulur. Fakat, bir organizasyonun mümkün olan en adaletli, en düzgün şekilde gerçekleştirilmesi için çaba harcayanlara da hak vermek gerekir diye düşünüyorum. Yalapşap işler, kişiler kadar ilgili oldukları kuruluşları da gözden düşürecektir. Sözkonusu iki maddeyle dünya kurtulmayacak tabii ki, belki bu maddeleri şartnamelerine ekleyen organizasyonlar daha farklı, fakat özellikle kazanan çizerleri zan altında bırakmayan sonuçlar alacaklar: bu farklılık ise muhtemelen dünyamızın sorunlarına yeni yaklaşımlar, karikatürcülere ve izleyicilere de yeni umutlar getirecek.
NOT: Benim destek çağrısında bulunduğum birkaç arkadaşım cevaplarını bana bildirdiler, ancak dilekçeye destek vermek için ilgili sayfada ad, soyad, şehir ve e-mail adresi bölümünü doldurduktan sonra imzalama kısmını tıklamak gerekiyor yanılmıyorsam: Change.org.
Erdoğan Karayel'in Don Quichotte websitesince düzenlenen yarışmalar, Anadolu Üniversitesi'nin Uluslararası Turizm konulu yarışması, Kıbrıs Türk Karikatürcüler Derneği'nin Hüseyin Çakmak'la ve Anadolu Karikatürcüler Derneği'nin Ahmet Aykanat'la imza attığı birçok uluslararası veya ulusal yarışma. Bu organizasyonlar, kimi kez tüm katılan eserleri, kimi kez de sadece finalist seçilen çizgileri son değerlendirme öncesi internet ortamında bir süre yayında tutarak (varsa) benzerlik ya da kural ihlali gibi itirazları toplayıp inceledikten sonra karara bağlıyor, kalan finalistleri son jüri derecelendirmesine öyle alıyorlar. O noktadan sonra itiraz da olmuyor, olamıyor zaten. Kazanan hak ettiğini, katılan diğer çizerler de haksızlığa uğramadığını biliyor. Onun ötesi jürinin seçimidir çünkü: kimi jüriler tutanak tutup puan puan açıklama yapıyor, kimisi tutup bir sayfa gayet entelektüel bir gerekçe makalesi hazırlıyor; bunlar bizim için henüz lüks sayılacak uygulamalar, eserdeki imzanın doğru okunduğuna şükredecek zamanlar olmuyor değil çünkü.
Sonuçta, bu yılki Milas Uluslararası Turhan Selçuk Karikatür Yarışması ile 31. Aydın Doğan Uluslararası Karikatür Yarışması'nın ödüllendirdiği birkaç eserle "tavan" yapan bu sorun, yarışma şartnamelerinde değişim talep eden bir internet dilekçesine götürdü çizerleri. Change.org sitesindeki bu öneriyle, karikatürcüler ve onlara destek veren mizahseverler, şartnamelere iki maddenin eklenmesini istiyorlar; biri daha önce ödül kazanmamış olma koşulu, ikinciyse son değerlendirme öncesi finalist eserlerin internet ortamında bir süre yayınlanarak benzerlik ve kural ihlali konusundaki itirazların alınması. Çok zor değil bunları uygulamak, yarışma organize eden vakıf, kurum, belediye ya da derneklerin internette websitesi var zaten: olmayan da karikatür siteleri, hatta Facebook kanalıyla bunu gerçekleştirebiliyor.
Haberim olduğunda inceleyip destek verdiğim bu değişim talebi hakkında hafif olumsuz, hafif saptırıcı bir iki yorum çarpmadı değil gözüme sosyal medyada, fakat zaten gayet sade ve net olan iki maddelik bu öneri dilekçesine verilen destek gördüğüm kadarıyla artmaktadır. Akşamdan sabaha 20-30 yeni isim katılıyor destekçiler listesine. Bugün ise karikatürün büyük rağbet gördüğü İran'dan iki kanallı destek aldığı izlenimi edindim, çünkü Tahran merkezli irancartoon sitesi anasayfasında haber olarak girmiş bu girişimi ki yöneticisi uluslararası yarışmaların birçoğunda jüri üyeliğinde bulunan karikatürcü Massoud Shojai Tabatabai'dir: http://www.irancartoon.com/. Öteki kanal ise, yine İran'ın Tebriz şehrinde kurulu karikatür müzesi, FECO çizerler grubu ve uluslararası yarışmaların yöneticisi çizer Rahim Baghal Asgari'nin Uluslararası Fair Play Karikatür Yarışması jüri üyesi olarak bulunduğu İstanbul'dan tabrizcartoons websitesine yazdığı haftalık notunda, dilekçedeki ikinci kuralı bundan sonraki yarışmalarında uygulayacaklarını ifade etmesidir: http://tabrizcartoons.com/en.
Yarışmalara tümden karşı olan ya da jürileri toptan reddeden görüş sahipleri olduğunu biliyorum, saygı duyulur. Fakat, bir organizasyonun mümkün olan en adaletli, en düzgün şekilde gerçekleştirilmesi için çaba harcayanlara da hak vermek gerekir diye düşünüyorum. Yalapşap işler, kişiler kadar ilgili oldukları kuruluşları da gözden düşürecektir. Sözkonusu iki maddeyle dünya kurtulmayacak tabii ki, belki bu maddeleri şartnamelerine ekleyen organizasyonlar daha farklı, fakat özellikle kazanan çizerleri zan altında bırakmayan sonuçlar alacaklar: bu farklılık ise muhtemelen dünyamızın sorunlarına yeni yaklaşımlar, karikatürcülere ve izleyicilere de yeni umutlar getirecek.
NOT: Benim destek çağrısında bulunduğum birkaç arkadaşım cevaplarını bana bildirdiler, ancak dilekçeye destek vermek için ilgili sayfada ad, soyad, şehir ve e-mail adresi bölümünü doldurduktan sonra imzalama kısmını tıklamak gerekiyor yanılmıyorsam: Change.org.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)