4.10.24

9. Semarang Uluslararası Karikatür Sergisi 2024, Endonezya

9. Semarang Uluslararası Karikatür Sergisi 2024, Endonezya
27 Kasım 2024 tarihinde Endonezya'da Yerel Yönetim Başkanlıkları Seçimi yapılacak. 37 vilayet ve 508 şehirde aynı günde gerçekleştirilecek bu seçim dünya tarihinde eşzamanlı yapılan en büyük seçim olacak. İşte bu nedenle, Semarang Uluslararası Karikatür Sergisi (SICE) Vakfı, Semarang vali ve vekili adayı Bocahe Yoyok Joss hareketi ve ülke genelinde seçime katılacak siyasi partilerle işbirliği yaparak 9. Semarang Uluslararası Karikatür Sergisi 2024'ü düzenliyor. Kurallar şöyle: 
● Konu: Mutlu Genel Seçim (Happy General Election) 
● Sayı: En çok 5 karikatür 
● Boyut: A3, 300 dpi, JPG/JPEG ve serbest teknik 
● Son katılım: 03 KASIM 2024 Pazar 
● Kurallara uymayan işler sergilenmez. 
Ödüller: Jürinin seçeceği 5 eser sahibine, düzenleme kurulu tarafından ödül/kupa/andaç ve hediyeler verilecektir. Tüm katılımcılara sertifika gönderilecektir. 
● Seçilen eserler 10-17 Kasım tarihleri arasında Semarang kent merkezi Simpang Lima'da sergilenecektir. 
● Karikatürler, katılımcı kimlik bilgileri eşliğinde şu adrese yollanmalıdır: sice.yoyokjoss@gmail.com
● Yarışmaya katılan çizer, eser(ler)ini sergiyi düzenleyenlere devretmiş sayılır. 
● Gönderilen eserler, düzenleyenlerin mülkiyetine geçer. 

Kıbrıs, Girne'de 13. Uluslararası Karikatür Yarışması 2024 Sergisi açıldı

23. Uluslararası Zeytin Festivali Çerçevesinde
ULUSLARARASI KARİKATÜR SERGİSİ AÇILDI
Girne Belediyesi tarafından geleneksel olarak düzenlenen 23. Uluslararası Zeytin Festivali, 2 Ekim 2024 tarihinde, Zeytinlik köy meydanında başladı. 
23. Uluslararası Zeytin Festivali çerçevesinde, Girne Belediyesi ile Kıbrıs Türk Karikatürcüler Derneği'nin geleneksel olarak düzenledikleri 13. Uluslararası Karikatür Yarışması Sergisi de Zeytinlik köy meydanında Girne Belediye Başkanı Murat Şenkul ile Cumhurbaşkanı Ersin Tatar tarafından açıldı. Zeytin Mizah Şenliği 2024 kapsamında düzenlenen "Zeytin" ve "Serbest" konulu 13. Uluslararası Karikatür Yarışması’na bu yıl 40 ülkeden 149 çizer 543 eser ile katılmıştı. 
Kıbrıs'tan Murat Şenkul (Onursal Başkan), M. Serhan Gazioğlu, Musa Kayra, Zafer Tutkulu, Elif Atamaz, Hüseyin Çakmak; Türkiye'den Kemal Özyurt, Fahriye Çıtaklı; Ukrayna'dan Olena Tsuranova ve Sergii Riabokon'dan oluşan uluslararası seçici kurul üyelerinin yaptığı değerlendirme sonrasında büyük ödül ile ilk üç ödülleri şu çizerler kazanmıştı: 
Büyük Ödül (Zeytin Konulu Bölüm):
Altın Zeytin Heykeli:Saeed Sadeghi (İran)
"Serbest" konulu bölüm ilk üç ödül: Birincilik Ödülü – Altın Zeytin Heykeli: Ivailo Tsvetkov (Bulgaristan), İkincilik Ödülü – Gümüş Zeytin Heykeli: Mete Ağaoğlu (Türkiye), Üçüncülük Ödülü – Bronz Zeytin Heykeli: Slobodan Butir (Hırvatistan). 
"Zeytin" konulu bölüm ilk üç ödül: Birincilik Ödülü – Altın Zeytin Heykeli: Doru Axinte (Romanya), İkincilik Ödülü – Gümüş Zeytin Heykeli: Firuz Kutal (Norveç), Üçüncülük Ödülü – Bronz Zeytin Heykeli: Oleksiy Kustovsky (Ukrayna). 
13. Uluslararası Karikatür Yarışması Sergisi 6 Ekim 2024 tarihine kadar Zeytinlik köy meydanındaki festival alanında ziyarete açık kalacak.

1.10.24

Saadet Demir: Emeğe saygı derken...

EMEĞE SAYGI DERKEN...
Çizgi roman gruplarından birinde bir paylaşıma rastladım. Değerli bir çizgi roman ustamızın basımı yapılan son eserinin orijinal sayfalarını hediye olarak isteyenlere istinaden kaleme alınmış bir yazıydı. Bu paylaşımın düşündürdüğü çok şey oldu. Geçenlerde, Oğuz Aral’ın orijinal çizimlerinin haraç mezat satışa sunulduğunu duymuştuk. Gırgır dergisi o zamanlarda Ertuğrul Akbay’a geçince, ayrılan dergi çizeri pek çok ismin dergide kalan orijinal karikatürlerindeki imzaları silinerek dergide yayınlanmıştı, tam bir emek hırsızlığı hakimdi. Ve yıllar sonra o el değiştirmeden kalan eserler, orijinal çizimler birileri tarafından açık arttırma usulü satılıyordu. 
Bir çizgi romanı satın almanız o eserin orijinal sayfalarını çizerinden hediye olarak isteme hakkını vermemeli (yazıda bu konu çokça ele alınmıştı ve çoğu kişi, eseri satın aldığı için orijinal sayfaları da hediye olarak isteme hakkı olduğunu söylüyordu). Eserin sahibi eğer kendisi istiyorsa hediye edebilir. Bir çizgi roman basılsa bile orijinal sayfaları bir bütün olarak muhafaza edilmeli. Sayfalar isteyenlere hediye edildiğinde ortada orijinal eser kalmayacak… Bunu yapanlar tamamen iyi niyetli olsalar bile yıllar sonra oldukça değerli ve nadide bu sayfalar birilerinin eline geçecek ve açık artırmada ya da koleksiyonculara satılacak, hatırı sayılır meblağlar kazanılacak ama eser sahibinin bundan haberi ve hakkı dahi olmayacak. Böyle bir adaletsizliğe kimse göz yummamalı… 
Çoğu çizerin, özellikle portre çizeri arkadaşların ortak sıkıntısıdır, “Benim de bir portremi çizsene! Herkesi çiziyorsun, bir beni çizmedin” söylemleri… Bu işi pek çok çizer geçim amacıyla yapıyor, başka bir mecraları kalmadı çünkü… Siz bir doktora gidip “Aşk olsun doktorcum, beni de bir tedavi etmedin şöyle. Beni de ameliyat edip aradan çıkarsan eline mi yapışır?” diyor musunuz? 
Geçtiğimiz aylarda yaşadığım bir durumu aktarayım. Uzun yıllardır tanıdığım ziraat teknikeri bir arkadaşım benden bir zirai ilaç firmasının yeni çıkaracağı yaprak gübresi için kutu ve etiket tasarlamamı istedi. “Sen tasarımı yap, baksınlar, beğenirlerse sana onlardan çok iş çıkar” gibi bir tavırda bulundu… Yani sen yap da beğenirlerse hem senin tasarımı kullanırlar ama ücret bekleme, bakarsın iş de çıkar da üç beş kuruş kazanırsın mantığı! Eşinin bir butiği vardı ve ben de “Ben eşinin butiğine geleyim, istediğim giysileri alıp gideyim. Beğenirsem sonrasında size müşteri yönlendiririm desem” dedim. “O nasıl söz, o giysiler babasının hayrına mağazaya gelmiyor” dedi, ben de “Babamın hayrına emek vermiyorum. Bunu bari sen söylemeseydin” deyince benimle irtibatını kopardı, iyi de oldu tabii… 
Özetle, çizgi, portre, çizgi roman, tasarım pek çoğumuzun asıl mesleğidir. Talepte bulunduğunuz kişi gönüllü olmadıkça, kendisi ücretsiz yapacağını beyan etmemişse, çok samimi de değilseniz hediye babında isteklerde bulunmak emeğe büyük bir saygısızlıktır istisnasız. Yıllar sonra zor durumda kaldığınızda kimsenin umurunda da olmuyorsunuz. Üstüne üstlük “Niye sözleşme yapmadın, niye kapora almadın, niye güvenmediğin insanlarla iş yapıp kazık yiyince de söyleniyorsun” babında akıl vermelere maruz kalıyorsunuz, işinize tek kuruş ödemeden menfaat sağlamak isteyenler tarafından…

30.9.24

Kıbrıslı karikatürcü Zafer Tutkulu ile e-söyleşi

13. Girne Uluslararası Karikatür Yarışması 2024 Seçiciler Kurulu toplantısı dolayısıyla ilk kez gittiğim Kıbrıs’ta tanıştığım birçok yeni isimden Kıbrıslı çizer Zafer Tutkulu, adada bulunduğum süreyi değerlendirmek için düşündüğüm söyleşi projesine olumlu bakınca, öbür ihtimallere geçmeden sorularımı hazırladım ve e-postayla gönderdim. 

Kıbrıslı karikatürcü Zafer Tutkulu ile e-söyleşi

K.Ö. Kıbrıs Karikatürcüler Derneği’nin sergi haberlerinde çalışmalarını gördüğümüz Zafer Tutkulu, ne diyorsun bu karikatür uğraşısı için? Bir tutku mu, hobi mi sence, yoksa kimliğimizi oluşturan “olmazsa olmaz”ımız mı, en azından senin için? 

Z.T. Bana böyle bir söyleşi imkanı tanıyıp, fikirlerimi açıklama fırsatı verdiğiniz için çok teşekkür ederim. Ayrıca Zeytin Festivali karikatür yarışmasında jüri üyeliğini kabul edip katkı koymanız bizim için çok önemli ve değerliydi. Teşekkürler... 
İnsanların neden sanat ürünlerini ürettikleri ile ilgili psikoloji, sosyoloji, sosyal psikoloji ve felsefe gibi birçok disiplin birçok farklı görüş belirtmiştir. Genelleme yapmadan kendimle ilgili şunu söyleyebilirim: Çizmek benim için düşünce ve duygularımın somut hale getirilmesidir, kısaca. Karikatürlerimle ulaştığım kişi veya gruplara, farklı bir bakış açısı sunarak farkındalık yaratma, onları ikna etme çabasıdır... 

K.Ö. Kıbrıs’ta olmak, bir adada yaşamak bir karikatürcüyü nasıl etkiliyor? Tabii ki Kıbrıs, sadece bir ada değil, son onyıllardaki çatışmalı, acı olaylarla dolu tarihiyle, bir çeşit yıkılmamış Berlin Duvarı’nı tüm adalılar, hatta turistler her gün deneyimliyor, ya da o bilinçle yaşıyor. 

Z.T. Dediğiniz gibi Kıbrıs sadece bir ada değildir. Öyle bir ada ki, tarih boyunca uygarlıkların elde etmeye çalıştığı, bunun için savaşlar yapılan bir ada... Elbette böyle bir coğrafyanın insan üzerindeki etkileri oldukça çoktur. Kendimle ilgili saptadığım şey; tüm bunların bende daha "BARIŞÇIL" bir kişilik gelişimine neden olduğudur. Bu yüzden karikatürlerimde "savaş-barış" konusu en çok işlediğim konulardır... 

K.Ö. Kıbrıs Türk Karikatürcüler Derneği olarak bir meslek örgütünüz var ve okuduğum kadarıyla yönetimde de görev alıyorsun. Kıbrıs basınında çalışan, gazetelerde karikatür çizen üyeleriniz var. Dernek çatısı, genel olarak, çizerlere ne gibi ufuklar açıyor, mesleki gelişime ne tür katkılar sunuyor?

Z.T. Evet. Kıbrıs Türk Karikatürcüler Derneği adında bir derneğimiz var. Derneğimiz Kıbrıs Türk Toplumu’nun dünyaca kabul edilen ender örgütlerinden biridir. Bu yönüyle Kıbrıs Türk Toplumu’nun tanıtılması gibi önemli bir katkısı vardır. Bu kadar önemli bir misyonu olan derneğimize hükümetlerin (eleştirilerden korkacak olsalar gerek) yeterli desteği vermediğini görüyoruz... Derneğimiz Kıbrıs’ta karikatürün tanıtılması, yaygınlaştırılması ve topluma yeni çizerler kazandırılması ile ilgili olarak oldukça çok çaba harcamaktadır. Bununla ilgili imkanları ölçüsünde sergi, yarışma, organizasyonlar ve yayınlar yapmaktadır. Üyelerimizin FECO üyeliğini almasına aracı olmakta ve üyelerine FECO basın kartı sağlayarak karikatürcülerimizin bir takım haklardan yararlanmasını sağlamaktadır... 

K.Ö. Yayınlanmış editoryal işlerin ödüllendirildiği yıllık karikatür yarışmaları var dünyada, ama çok azaldı bunlar. İnternetin yaygınlaşması, hem kağıda basılı yayıncılığı geriletti, hem de dileyen her bir kişinin kendini yayıncı, yazar, çizer hissetme olanağını getirdi (Telif alma, yani bu etkinliğinden geçimini sağlayacak para kazanma hakkı buharlaştı bu arada). 
Kıbrıs, Girne’deki Zeytin karikatür yarışması gibi bazı klasik yarışmalar halen başarılı görülen katılımcı çizerlere bir çeşit telif sayılabilecek nakit ödüller veriyor, fakat bu yarışmalar da fazla değil. Öte yandan, üretilen karikatürün asıl hedefi olan mesajını iletmek, izleyeni düşündürüp değiştirecek etki yaratmak konusu neredeyse unutuldu; belki bundan, yarışma albümü de eski değerini kaybetmekte. 
Bunlar benim kişisel düşüncelerim, biraz karamsar şeyler. Çizer olarak, karikatürün geleceğini, özellikle internet bağlamında, nasıl görüyorsun? Açıkçası, karikatürden kazanç mümkün mü sence? 

Z.T. Karikatürün şu anki durumu ile ilgili söylediklerinize katılıyorum. Evet, yazılı basın dijital ortamdan olumsuz etkilenmiş, dolayısıyla karikatür de okuyucusuna ulaşma konusunda gerilemiştir. Bunu dünyanın evrildiği bir yer olarak kabul edip karikatüristler ve karikatür örgütleri yeni seçenekler yaratmak zorundadır. Şunu söylemek isterim ki, şu an sosyal medyada, görsel içerik yazıya göre daha çok ön plandadır. Emoji kullanımı hızla artmaktadır. Karikatürün dijital ortama doğru bir şekilde taşınması, aktarılması halinde olumlu bir yanıt bulacaktır diye düşünüyorum. Dijital dergi, gazete ve televizyonlarla işbirliği yapılarak, karikatürün bu platformlarda yer bulması sağlanmalıdır. 

Yarışmalar konusu: Yapılan yarışmalar elbette önemlidir ve devam ettirilmelidir. Yarışmaların da kendine özgü bir takım sorunlarını aşmak konusunda duyarlılık gösterilmelidir. Kopya karikatürler önemli bir sorundur. Katılım koşullarında söz verilen ilkelere sadık kalınmalıdır. Aynı şekilde, katılım koşullarının sınırları çok iyi çizilmelidir... Değerlendirmelerde hassas olunmalı, yarışmaların güvenirlikleri zedelenmemeli... NFT'lere muhafazakar bakılmamalı, karikatürlerin NFT olarak mintlenmesi (basılması) ve satışa sunulması da bir seçenektir. Bu, hem karikatürcülerin bir miktar para kazanmasını, hem de ürettiği karikatürün zincir (blockchain) ağı vasıtasıyla, fikrin sahibi olduğunun kayıt altına alınmasını sağlayacaktır... Son olarak şunu ifade etmek isterim; karikatür eskiden olduğu gibi etkin değildir diyerek yakınmak yerine, daha önce kullanılan yöntemler yanında yeni yöntemler denemek ve yaratmak bir gerekliliktir.


(Karikatürler: Zafer Tutkulu).

28.9.24

Uluslararası "Kentsel Çevre Yönetimi" Karikatür Festivali, Şiraz 2024, İran

Uluslararası "Kentsel Çevre Yönetimi" Karikatür Festivali, Şiraz 2024
İran'ın büyük ve güzel şehirlerinden Şiraz, Asya Belediye Başkanları Birliği tarafından 2024 Yılı Asya Çevresel Başkenti seçildi. Bu onurlu unvanı kutlamak amacıyla, Şiraz Belediyesi, tüm dünya çizerlerini Uluslararası "Kentsel Çevre Yönetimi" Karikatür Festivali'ne katılmaya davet ediyor.
Festival Sekreteri: Ahmad Reza Sohrabi. 
Konular: 
• Kentte çevre kirliliği
• Atık/Çöp yönetimi
• Kentte yeşli alanlar ve Şiraz bahçeleri
• Trafik ve Ulaşım/Taşımacılık 
• Su döngüsü yönetimi 
Koşullar: 
• Yarışma, yaş sınırlaması olmaksızın tüm dünya çizerlerine açıktır.
• Sayı: Sınırlama yok. 
• Eserler daha önce herhangi bir yarışma veya festivalde ödül kazanmış olmamalıdır. 
• Eserde kullanılacak teknik serbesttir. 
• Eserler siyah-beyaz veya renkli olabilir. 
• Boyut: A3 veya A4 
Katılım Formu doldurulup eser(ler)le birlikte yollanmalıdır: ENTRY FORM 
• Şiraz Belediyesi, festivale gönderilen eserleri kitap, broşür, albüm basımında ve şehir reklamlarında kullanma hakkına sahiptir. 
• Jürinin ödüle değer bulduğu eserlerin orijinallerini, ödülü alabilmek için, festival sekreterliğine ulaştırmak gerekecektir. 
• Son katılma: 10 KASIM 2024  
• Katılımcıların eserlerini yollayabileceği adres: shirazcartoon.iran2024@gmail.com 
 Ödüller:
Jüri oylaması sonucunda seçilen 5 çizeri Şiraz Belediyesi özel ödül ve anı plaketi ile ödüllendirecektir. Ayrıca, finalist seçilen çizerlere anı plaketleri verilecektir. 
* Festival Sekreteri: Ahmad Reza Sohrabi Ahmadreza.sohrabi55@gmail.com 

23.9.24

48. Uluslararası Satyrykon Sergisi 2025, Polonya

48. ULUSLARARASI SATYRYKON SERGiSi 2025, POLONYA
Desen, karikatür, grafik, illüstrasyon, fotoğraf, heykel, vb. sanatsal formatlardaki orijinal eserler katılabiliyor. Altyazısız, konuşma balonsuz ürünler tercih ediliyor.
Eserler orijinal ve daha önce herhangi bir yarışmada ödül kazanmamış olmalı.
Eserler önce elektronik yoldan gönderilecektir. Şu sayfadan katılım formunu tamamlayıp şartnameyi kabul ettiğinize dair son satır başındaki kutucuğu onayladıktan sonra ilerleyerek eser(ler)inizi yükleyebilirsiniz: https://satyrykon.pl/en/applications/ .
Yarışmaya son katılma: 07 Ocak 2025 saat 11:59 
Teknik: Serbest.
Sayı: Her dalda en çok 3 eser (Toplam en çok 6 eser).
İki dalda düzenleniyor:
Konulu dal: EHVENİŞER / KÖTÜNÜN İYİSİ (Theme: The Lesser of Two Evils)
 Serbest konulu dal: Mizah/Şaka/Espri ve Hiciv/Yergi (JOKE AND SATIRE).
Boyut: En fazla A3 (297 x 420 mm). JPG formatta her dosya büyüklüğü en fazla 5 MB olabilir. Heykel gibi farklı formattaki eserlerin gönderimi için düzenleyen kuruluşun e-posta adresine başvurulmalıdır: satyrykon@lck.art.pl .
Ödüller: Büyük Ödül Altın Anahtar + 12.000, 2 adet Altın Madalya + 8.000, 2 adet Gümüş Madalya + 7.000, 2 adet Bronz Madalya + 6.000 Ziloti; 8 özel ödül (herbiri) 5.000 Ziloti (1 Polonya Zilotisi/PLN = yaklaşık 8.90 TL). Ödüller vergiye tabidir. 
İlk aşamada seçilenler listesi 24 Ocak 2025 tarihinde yarışma sitesinde açıklanacaktır: www.satyrykon.pl . 
İkinci aşamaya katılabilmek için sanatçı seçilen eser(ler)inin orijinal(ler)ini, bildirilecek tarihe kadar ulaşacak şekilde şu yarışma adresine yollamalıdır: 
International Exhibition SATYRYKON - Legnica 2025 
Ul. Chojnowska 2 
Akademia Rycerska 
59-220 Legnica POLAND
Eser(ler)le birlikte (aynı zarf/paket içerisinde) sanatçının kısa özgeçmişi ve fotoğrafı/portre karikatürü ile doldurulup imzalanmış Katılım formu yollanmalıdır. Sanatçının belirleyeceği eser/ler (katılım formunda o eser/ler/in adından sonraki kutuya çarpı işareti konulmalı. Aksi taktirde, geri gönderme işlemi ödemeli olacaktır) posta giderleri karşılığı düzenleyen kuruluş tarafından koleksiyon için alınabilir ve Satyrykon Gallery’de saklanır. 
Kazananların 13-15 Haziran’daki Satyrykon Şenliği ve ödül törenine katılım masrafları karşılanıyor. Açılışa katılamayan ödül sahiplerine ödeme, bildirecekleri banka şubesine istedikleri para birimi üzerinden yapılır.
Ödül kazanan eserler geri verilmez. 2026 sonuna kadar öbür eserler sahiplerine geri gönderilecektir. Sergiye seçilenlere albüm yollanır. (İletişim bilgilerinizde sonradan meydana gelen değişiklikleri bildiriniz.)
Katılan eserler etkinlik tanıtımı amaçlı yayınlarda kullanılabilir.
Yarışmaya eser göndererek katılan sanatçı, tüm bu yarışma koşullarını kabul etmiş sayılır.
Jüri: 28 Şubat 2025
Sonuçlar ve sergiye seçilenler 7 Mart 2025'te yarışma sitesinde açıklanacak. 
Sergi: Haziran – Ağustos 2025
DÜZENLEYEN:
Legnica Kültür Merkezi:
E-mail: satyrykon@lck.art.pl . 
Adres: LEGNICKIE CENTRUM KULTURY Chojnowska 2, 59 220 Legnica POLAND 
İletişim bilgileri: https://satyrykon.pl/en/contact/ 
Ayrıca bkz: facebook
Kaynak: caricaturque .