2.4.21

Hicabi Demirci: Karikatürün Oscar'ı kan kaybediyor

KARİKATÜRÜN OSCAR'I OLARAK KENDİNİ TANITAN ULUSLARARASI YARIŞMA NE YAZIK Kİ KAN KAYBEDİYOR.
JÜRİ FARKLI OLANI DEĞİL,BENZER İŞLERİ ÖDÜLLENDİRMEK İÇİN BİR ARAYA GELİYORSA O ZAMAN İŞİNİ MÜKKEMMEL YAPIYOR DİYEBİLİRİZ.

Bundan birkaç yıl önce sevgili Coşkun Göle ile birlikte Aydın Doğan Karikatür Yarışmasında askı yönteminin uygulanması için imza kampanyası başlatmış ve 250’nin üzerinde uluslararası çizerin imzasını Vakıf Başkanı'na elden teslim etmiştik. Bugüne kadar değişen birşey olmadı ne yazık ki. 50 yıl öncesinin şartnameleri ve zihniyetiyle sahaya çıktığınızda, dijital çağın kuralları sizi yok eder. 

Yarışmaların en önemli amaçlarından birisi ÖZGÜN İŞLERİ SANAT TARİHİNE KATMAKTIR. Karikatür sanatında görsel okuma, çizmek kadar önemlidir. Jüri üyeleri benzerlikler kadar eserdeki farklılıkları da ortaya koyabilmeli, bunun analizini kamuoyu ile paylaşabilmelidir. Bu durum karikatür sanatının gelişimine katkı sağlar, geliştirir. 

AD Karikatür Yarışmasının birçok yönüyle dijital çağın gereklerini adım adım yerine getirdiğini biliyor ve izliyoruz. Islak imza ile başlayan süreç, internetten karikatür yükleme noktasına kadar ilerledi. Karikatürlere Uluslararası Sanal Sergi üzerinden ulaşmak ise başlı başına alkışlanacak bir durum. Bu kadar ilerici kararlara imza atan kurum, ne yazık ki belli bir sayıdaki final işlerini (örneğin son 300 çalışmayı) kamuoyu ile paylaşma ve son kararı jüriye bırakma uygulamasında direnç göstermektedir. Bu direnç NFT olarak adlandırılan DİJİTAL SANAT PAZARININ KURALLARINA DA UYGUN DEĞİLDİR. 

Bu uygulamaya direnen jürilerin varlığı dolayısıyla karikatürde BENZER İŞLERİN sistematik bir şekilde arttığını ve belki de çizerleri, bilinçli bir şekilde bu yola hızla yönlendirdiğini söyleyebiliriz. 

NFT gibi dijital sanat pazarının hızla ilerlediği ve özgün DİJİTAL işlerin değer kazandığı bir dünyada, karikatür de yerini almalıdır. Oysa karikatürün BENZERLİKLER üzerinden tartışıldığı, değer kaybettiği bir süreçte NFT GİBİ DİJİTAL SANAT platformlarında saygın bir noktaya gelemiyecektir. 

NFT GİBİ DİJİTAL SANAT PLATFORMLARI İŞİN ÖZGÜNLÜĞÜNÜN VE ORJİNALLİĞİNİN TESCİL EDİLMESİNİ İSTER. Jüri de ödül verdiği çalışmayla birlikte eserin kime ait olduğunu ve orjinal durumunu ve kalitesini tescil eder. NFT gibi dijital sanat pazarlarının istediği de tam da budur. 

SANAT ESERLERİNE DİJİTAL KODLAR VERİLEREK GÜVENCEYE ALINDIĞI BİR DÖNEMDE KARİKATÜR DE EN AZINDAN ŞARTNAMELER ÜZERİNDEN KORUNMAYA ALINMALI VE SÜREÇ, NFT ADI VERİLEN DİJİTAL SANAT PLATFORMLARIYLA UYUMLU HALE GETİRİLMELİDİR. ÇÜNKÜ SANATSAL ÜRETİMİN VE PAZARIN YERİ NFT ALANLARI OLACAKTIR. İTİBARINI KAYBETMİŞ ÇİZERLERİN VE ÜRÜNLERİN ASLA ONAY GÖRMİYECEĞİ ALANLARDIR. 

50 YIL ÖNCEKİ EZBERLERLE DİJİTAL SANAT SAHASINA ÇIKTIĞINIZDA ORADA KALACAĞINIZ SÜRE BELLİDİR. KARİKATÜRÜN HIZI, DİJİTAL ÇAĞIN HIZINA UYGUN BİR SANATTIR, YETER Kİ ADİL OLALIM VE ÇAĞIN TALEPLERİNİ YERİNE GETİRELİM. 

NOT: Aşağıda sosyal medyada benzer olarak paylaşılan çalışmaları çizerlerin masumiyet karinesini iade ederek paylaştığımın bilinmesini isterim. 

NOT 2: AD Yarışması jürisinde çok değerli ve saygın isimler yer almaktadır. Ustalarımın bir kısmının yazımdaki ifadelere ONAY vereceğini tahmin ediyor ve biliyorum. Yazım yeniliklere kapalı, direnç gösteren tüm karikatürcüleredir.

Karikatürcü / Cartoonist

Hiç yorum yok: