21.10.21

Bu Kez "Vadlo Web Sitesi"nden Karikatür Çaldı...

Kaan Özcal bu kez de "VADLO" web sitesinde yer alan (çizerini tespit edemediğimiz) biyoloji - laboratuvar konulu karikatürlerden birini (Yukarıda) çalarak, karikatürdeki alt yazı ile web adresini sildi ve İspanya'da düzenlenen 28. Uluslararası Alcala Karikatür Sergisi 2021'e katıldı. Çalıntı eser sergilenmenin yanı sıra hazırlanan albümde yer aldı (Aşağıda).
Hüseyin Çakmak
*


20.10.21

Kaan Özcal (Çalıntılar)

*
Gönderen: Hüseyin Çakmak.

İşte Bir Sahtekarlık Daha...

İŞTE BİR SAHTEKARLIK DAHA
Bu kez daha büyük bir hırsızlık gerçekleştirdi... Kaan Özcal, Romanya’da düzenlenen “The Sound of Money” konulu uluslararası karikatür yarışmasına, Alman asıllı Amerikalı ve dünyaca ünlü çizer Thomas Nast’ın Dünya Karikatürü’nde klasikleşmiş bir eseri ile katıldı... Yarışmaya gönderdiği karikatürde imza yok ama Kaan Özcal ismi var... 
1980 – 1990 yıllarında Peter Kaste (Almanya) denen bir eser hırsızı ve sahtekar vardı Karikatür Dünyası’nda... Klasikleşmiş birçok karikatürü ışıklı masada kendi çizimine adapte edip imzasını atıyor, yarışmalara gönderiyor, paraları ve ödülleri topluyordu... Kaan Özcal Peter Kaste’den daha açıkgöz çıktı... Hiç zahmet etmiyor, internetten istediği karikatürü aşırıyor, imzayı siliyor ve kendi çizmiş gibi yarışmalara gönderiyor... 
Konu hakkında yarışma yetkilileri ikaz edilmiştir... 
Hüseyin Çakmak 

18.10.21

Karikatür sahtekarlığı hakkında...

KARİKATÜR KAMUOYUNA…
Karikatür dünyasında zaman zaman başkalarının eserleri üzerinden rant sağlayanları görüyoruz. Bilinçli bir eylemle başkalarının eserlerini – kompozisyon, tipleme, teknik vb. açıdan – hiç değiştirmeden ya da biraz değiştirip yeniden çizenler… salt esprileri araklayıp kendi çizgileriyle yeniden biçimlendirenler… Bu konular uzun uzun tartışılsa da kısa zamanda çözümlenecek gibi görünmüyor. Kısa zamanda kişisel çatışmalara, intikam almalara, karalamalara, yanılsamalara evriliveren bir yanı var. Elbette insanlık/sanat tarihiyle akan zaman gösterecektir kalıcı ve nitelikli olanı… 
Rastlantısal, ya da bilinçaltının oyunları sonucu benzer esprilere yakalanma durumunu, benzer gibi görünen ama aslında farklı felsefi, düşünsel içeriğe sahip eserleri bunların dışında tutuyoruz. Bir karikatürist/sanatçı sürekli bir düşünme ve biçimlendirme, yani özgün bir üretim/yaratma süreci geliştiremezse sanatsal olarak var olması… yaşaması olanaksızlaşıyor. Başkalarının düşüncesi, yaratısı, emeği üzerinde var olmak/yaşamak isteyenlerin ömrü de uzun olmuyor. Başka sanat alanlarında olduğu gibi karikatür dünyasında da ne yazık ki böyle kısa ömürlü – bir anlamda sömürü diyebileceğimiz – girişimler bulunuyor. 
Seçici kurulunda yer aldığımız iki yarışmayla tecrübe edindiğimiz bir durumu birazcık araştırdığımızda; internet çağında, “başkalarının düşüncesi, yaratısı, emeği üzerinde var olmak/yaşamak” isteyenlerin geldiği son noktayı gördük! Artık başkalarının esprilerini, eserlerini yeniden çizmek değil, değiştirmeden, aynen çizildiği gibi sahiplenmek söz konusuydu… 
Fındıklı Belediyesi’nin düzenlediği “Çay ve Biz” konulu karikatür yarışmasına katılan eserleri değerlendirirken ilginç bir durumla karşılaşmıştık. Bir katılımcı 20 adet çalışma göndermişti. Çay konulu internetten derlenmiş çizimler toplamıydı karşımızdaki 20 eser. Tabii ki kurul olarak bu eserleri değerlendirme dışı bıraktık… Sonra Sinoplu Diyojen Uluslararası Sabahattin Ali Portre Karikatürleri Yarışması'na da aynı katılımcıdan internetten derlenmiş eserler gelince bazı şüpheler uyandı bizde ve bu isimle ilgili biraz araştırma yapalım dedik ve şok olduk! Aynı katılımcı internet ortamından topladığı “başkalarına ait eserlerle” uluslararası ödül kazanmış, uluslararası kitaplara girmiş, bu alanda bir hayli yol almıştı… Sitelerde ve kitaplarda bu kişinin adıyla yer alan eserlere baktığımızda her biri farklı çizerlerin tarzını yansıtıyor. Bir sanatçı bu kadar farklı çizgi tarzı, insan tiplemesi vb. çeşitlilikle üretmez eserlerini… Bu durum bile kendi başına kuşku uyandırmaya yetiyor aslında. 
Başkalarının eserlerini kendisininmiş gibi yarışmalara gönderen ve bu durum dikkatlerden kaçan “karikatürist”; Kaan ÖZCAL. Bu ismin eserlerini araştırdığımızda “başkalarının eserlerini kullandığını kanıtlayan” iki veri var elimizde. Birincisi; Yeşilay Uluslararası Karikatür Yarışması sitesinde Kaan ÖZCAL adına sergilenen karikatürlerden biri irancartoon sitesinde galerisi de yer alan Meksikalı grafik tasarım, illüstrasyon, karikatür ve portre sanatçısı Fernando Méndez C’ye aittir. İkincisi; Kartal Belediyesi Uluslararası Covid-19 Karikatür Yarışması’nda “Özendirme Ödülü” kazandığı karikatür ise Kosta Rikalı karikatürist Arcadio Esquivel’e aittir… Eminiz ki Kaan ÖZCAL adına yarışmalara gönderilen tüm eserler incelense hepsinin başkalarına ait olduğu görülecektir… 
Sabahattin Ali Portre Karikatürleri yarışması için internetten toplama portreleri gönderen katılımcıya şöyle bir yazı yazdık ama ne yazık ki yanıt alamadık: 
Kaan Bey, 
Yarışmamıza gönderdiğiniz Sabahattin Ali portreleri ne yazık ki internetten derlenmiş çalışmalardır. 
Zaten portreler arasındaki farklı tarzlar da bu çalışmaların farklı kişilerin ürünü olduğunu göstermektedir. 
Tüm gönderdiğiniz portreler internette halen bulunmaktadır ve sizin eseriniz olmadığı açıktır. 
Böyle bir durumda gönderdiğiniz portrelerin yarışmaya kabul edilmesi mümkün değildir... Yarışma organizasyonunu yanıltmaya yönelik bu davranışınızı kınıyoruz... 
Size önerimiz kendi emeğinizle ürettikten sonra kendi adınıza yarışmaya katılmanızdır. Aksi halde telif hakkı ihlalinden ceza da alabilirsiniz...” 
Daha fazla uzatmadan belirtelim ki bu yazının amacı özellikle ulusal ve uluslararası yarışmalardaki bu ve bu türden olası etik dışı davranışlara karşı seçici kurulları uyarmaktır. Çünkü olay salt başka sanatçıların eseriyle yarışmaya katılmanın da ötesinde uluslararası telif davalarına da konu olabilecek şeyler de içermektedir. Nasıl bir cesaretle başkalarının eserleri kendisininmiş gibi yarışmalara gönderilir anlaşılır değil… ama bu türden yöntemlere karşı özellikle seçici kurul üyelerinin donanımlı ve bilinçli olmaları gerektiği anlaşılır bir şeydir… 
Karikatür sanatçıları: Aşkın AYRANCIOĞLU, Erhan Yaşar BABALIK, Altan ÖZESKİCİ.

11.10.21

4. Medplan Çocuklararası Karikatür Yarışması 2021, Brezilya

4. Medplan Çocuklararası Karikatür Yarışması 2021, Brezilya
06 ile 12 yaş arası çocuklar katılabilir.
Katılım süresi: 13 Ekim - 15 Kasım 2021
Yarışmanın bu yılki konusu: Dayanıklılık, Direnç / (Hastalığı, güçlükleri) yenmek, (tehlikeyi) atlatmak, (zorluğu, engelleri) aşmak; üstesinden gelmek ( (RESILIENCE / OVERCOMING).
Her katılımcı 30x40 cm ölçüsünde en çok 2 eser gönderebilir.
Eserler karikatür, çizgi portre veya bant karikatür olarak çalışılabilir. 
Kullanılacak teknik ve malzeme konusunda da sınırlama yoktur. 
Ancak eserler dijital formatta internet üzerinden gönderilecektir: salaodehumor.com sitesindeki KAYIT (Registration) sayfasından başvuru formu doldurularak dijital üretilmiş veya el çizimi orijinalden taranmış karikatür dosyası yüklenecektir.
Ödüller:
Birincilik: 600 Real 
İkincilik: 400 Real.
Yarışma Takvimi: 
Katılım dönemi: 13 Ekim 2021 - 15 Kasım 2021
Eserlerin seçimi: 16-19 Kasım 2021 
Ödül kazananların açıklanması: 10 Aralık 2021. 
Kaynak: caricaturque.

13. Medplan Uluslararası Mizah Sergisi 2021, Brezilya

13. Medplan Uluslararası Mizah Sergisi 2021, Brezilya
Tüm çizerler katılabilir.
Teknik: Serbest.
Üç bölümde düzenleniyor.
1. Karikatür (Cartoon).
Konu: Dayanıklılık, Direnç / (Hastalığı, güçlükleri) yenmek, (tehlikeyi) atlatmak, (zorluğu, engelleri) aşmak; üstesinden gelmek ( (RESILIENCE / OVERCOMING).
2. Portre karikatür (Caricature). Konu: Serbest.
3. Çizgi öykü / Bant karikatür (Comic strip). Bir sayfayı aşmamalıdır; ancak bant karikatür ise bir sayfaya 5 bant yerleştirebilirsiniz. Konu: Serbest.
Boyut: 30 x 40 cm.
Sayı: Toplam en çok 5 eser. Eserler son katılım tarihine kadar herhangi bir ödül kazanmamış olmalıdır.
Katılım internetten yapılacaktır:
Eserleri yarışma sitesinden (salaodehumor.com) yükleme yoluyla gönderebilirsiniz. Her dosya, en fazla 3 MB/megabit olabilir.
Katılım için https://salaodehumor.com/en/ sayfasında register tıklanarak siteye kayıt olunacak, muhtemelen e-posta adresinize gelecek doğrulama mesajı sonrası aynı sayfadaki giriş/Login tıklanıp e-mail adresiniz ve bu site için ilk kayıt sırasında seçmiş olduğunuz özel şifreyi yazarak katılım formu ve eser yükleme sayfasına yönlendirileceksiniz. Bu sayfada sanatçı adı soyadı, e-mail, tel no, kimlik veya pasaport no (full name, email, phone number, ID / passport number) gibi bilgilerden gerekenleri belirterek eserinizi yükleyeceksiniz..
Katılım dönemi: 13 Ekim 2021 - 15 Kasım 2021
Eserlerin seçimi: 16-19 Kasım 2021
İnternet Ödülü için websitesinden yapılacak oylama: 22-26 Kasım 2021 
Ödül kazananların açıklanması: 10 Aralık 2021.
Ödüller:
Karikatür dalında:
Birincilik 5.000 Real
İkincilik 3.000 Real
İnternet Ödülü*: 2.000 Real.
Serbest konulu Medplan Portre Karikatür Ödülü: 2.000 Real.
Serbest konulu Medplan Çizgi öykü / Bant karikatür Ödülü: 2.000 Real.
* İnternet Ödülü, 22-26 Kasım 2021 arasında https://salaodehumor.com/ sitesinden yapılacak izleyici oylamasıyla belirlenecektir.
Seçilen eserler, gezici Medplan sergisine dahil edilecektir. Katılan / seçilen / kazanan eserler tanıtım amaçlı kullanılabilir.
Yarışma kurallarına aykırı katılım tespit edilirse, ödül iptal edilir. Sonuçlar açıklandıktan sonraki 4 gün içerisinde, kurallara aykırılık konusunda delil göstererek ödüllere itiraz edilebilir.
Medplan çalışanları, onların yakınları ve bu organizasyonda görev alanlar bu yarışmaya katılamaz.
Katılanlar, bu koşulları kabul etmiş sayılır.
Daha ayrıntılı bilgi için tel.: +55 (86) 99975 2514. 
Kaynak: caricaturque
*
Bu yarışmanın Çocuklararası bölümü için tıklayınız.

10.10.21

Uluslararası Orhan Kemal Portreleri Karikatür Sergisi 2022, Adana - Türkiye

Uluslararası Orhan Kemal Portreleri Karikatür Sergisi 2022

Türk romancısı ve oyun yazarı Orhan Kemal için yapılacak etkinlikte portre karikatürlerinden oluşan bir sergi açılacaktır. Sizlerin bu etkinlik içinde yer alacak eserlerinizi bekliyoruz. 

1- Sergi amatör ve profesyonel bütün dünya sanatçılarına açıktır. 
2- Serginin konusu; “Orhan Kemal Portreleri” olarak belirlenmiştir. 
3- Sergiye katılacak eserlerde teknik serbesttir. 
4- Katılımcılar istedikleri sayıda eser gönderebilirler. 
5- Gönderilecek karikatürler en fazla A3 (29,7 cm x 42 cm) boyutunda, 300 dpi çözünürlüğünde ve jpg formatında olmalıdır. 
6- Yarışmaya katılacak eserler 15 Ocak 2022 tarihine kadar e-posta yoluyla okcaricature@gmail.com adresine gönderilmelidir. 
7- Eserlerle birlikte bütün sanatçılar adını, soyadını, telefonunu, e-mail adresini, kısa özgeçmişini ve bir adet fotoğrafını da göndermelidirler. 
Başka fotoğraflar için tıklayınız.

Kıbrıs'ta Zeytin Festivali kapsamında Uluslararası Karikatür Sergisi

20. Uluslararası Zeytin Festivali Çerçevesinde
ULUSLARARASI KARİKATÜR SERGİSİ AÇILDI

(10 Ekim 2021 – Girne) Girne Belediyesi tarafından geleneksel olarak düzenlenen 20. Uluslararası Zeytin Festivali, 08 Ekim tarihinde, Zeytinlik köy meydanında başladı. 
Girne Belediye Başkanı Nidai Güngördü ile Cumhurbaşkanı Ersin Tatar’ın festival açılış konuşmalarının ardından, geleneksel Zeytin tütsüsü yakıldı. 
Cumhurbaşkanı Ersin Tatar, festival açılışının hemen ardından, Girne Belediye Başkanı ve Kıbrıs Türk Karikatürcüler Derneği yetkilileri ile birlikte, 20. Uluslararası Zeytin Festivali – Zeytin Mizah Şenliği 2021 kapsamında düzenlenen 10. Uluslararası Karikatür Yarışması Sergisi’ni ziyaret etti ve etkinlik hakkında Kıbrıs Türk Karikatürcüler Derneği yetkililerinden detaylı bilgiler aldı. 
Zeytin Mizah Şenliği 2021 kapsamında düzenlenen “Zeytin” ve “Serbest” konulu 10. Uluslararası Karikatür Yarışması’na bu yıl, 40 ülkeden 157 çizer 432 eser ile katılmıştı. 
Zeytin Mizah Şenliği 
Düzenleme Komitesi

1.10.21

4 Ekim Pazartesi Bodrum'da Deniz Dokgöz sergisi: Karika'Türlü Eskizler

TMMOB Mimarlar Odası Bodrum Temsilciliği Dünya Mimarlık Günü etkinliği...
"Karika’Türlü Eskizler"
Sergi: Doç. Dr. Deniz DOKGÖZ
4 – 8 Ekim 2021
Bodrum Ticaret Odası Sergi & Konferans Salonu
KARİKA’TÜRLÜ ESKİZLER 
Eskiz, doğası gereği tüm sanat dallarındaki üretimlerin çizgi nüanslı ilk nüvesi olarak tanımlanabilir. Bu tanımlama eskizin düşünme, görme, algılama, tanımlama, görselleştirme, not alma eylemi dışında üretim biçimini de tarifler. Düşünsel dünyanın dışavurumunun kağıtlara anlık yansıması olarak adlandırabileceğimiz bu durum, eskizin hızlı, çalakalem, anlık kurgulanmasının da önünü açar. Tasarım odaklı çizgi üretimleri (fikir eskizleri) için kullanabileceğimiz bu argüman, gözlem odaklı çizimler (izlenim eskizleri) için de geçerli olduğu bir olgu. Var olan doğal ve yapay çevrenin dinamiklerinin kağıda yansıtıldığı izlenim eskizleri, sergideki karikatürlerin altlığını oluşturuyor. Çizgi odaklı üretimlerin eleştirel kurgu bağlamında tekil temsilcisi konumunda olan karikatür, izlenim eskizlerinin tamamlayıcı öğesi olarak var oluyor. İşte bu noktada kimi zaman kenti, kimi zaman mimarları, kimi zaman da mimarlığı okumak için KARİKA’TÜRLÜ ESKİZLER ortaya çıkıyor; mimarlık, kent, doğa ve mimarlar üzerinden söz söyleyen... 
Doç. Dr. Deniz Dokgöz 1976 Çorum doğumlu. 1998 DEÜ Mimarlık Fakültesi mezunu. 2002 İYTE Mimarlık ABD Yüksek Lisans (B.Arch); 2012 DEÜ FBE Bina Bilgisi ABD Doktora (Ph.D) derecesi aldı. Halen DEÜ Mimarlık Fakültesinde Doç. Dr. olarak çalışmakta. 2005 yılında Orhan Ersan ve Ferhat Hacıalibeyoğlu ile birlikte kurdukları İkiartıbir Mimarlık bünyesinde katılmış olduğu ulusal mimari proje yarışmalarında çeşitli ödüller aldı. İzmir Mimarlık Merkezi, Kadirli Belediye Hizmet Binası ve Kültür Merkezi, DEÜ Doğu Kapısı, Lüleburgaz Yıldızları Kadın Akademisi, Mezitli Belediye Hizmet Binası gibi yapıları inşa edildi. Uluslararası, ulusal ve öğrenci mimari proje yarışmalarında çeşitli jüri üyelikleri yaptı. Mimarlık çalışmalarının yanı sıra eskiz ve karikatür alanında da çalışmalarını sürdürmekte ve çeşitli ödülleri bulunmakta. 
(Kaynak: Basın duyurusu).