24.10.21

Kaan Özcal - Yeni Çalıntılar

Kaan Özcal hakkında daha önce yayımlanan yazımızda şöyle demiştik: “Eminiz ki Kaan ÖZCAL adına yarışmalara gönderilen tüm eserler incelense hepsinin başkalarına ait olduğu görülecektir…” 
Yanılmadığımızı anlıyoruz. Kıbrıslı çizer dostumuz Hüseyin Çakmak’ın da bu şahsın kendi adına yarışmalara gönderdiği çalıntı eserleri paylaşmasıyla ve şimdi yeni paylaşacaklarımızla bu düşüncemiz somutlaşıyor. 
Kaan Özcal kendisine ait olmayan eserleri - büyük bir pişkinlik ve cesaret örneği göstererek - kendisininmiş gibi uluslararası yarışmalara gönderen, kitaplara, sergilere seçilen tescilli bir eser hırsızıdır. 
Son tespit ettiğimiz çalıntı eserler uluslararası yarışmaların albümlerinden… Deyim yerindeyse, birçok usta çizer özgün eserleriyle albüme seçilememişken, Kaan Özcal çalıntı eserlerle bu albümlere girmeyi başarmıştır… 
1- 9. De Geus Karikatür Yarışması albümünde Kaan Özcal, 1828-1887 yılları arasında yaşamış olan Amerikalı ressam Alonzo Chappel’in Rhode Island Tasarım Okulu Müzesi’nde yer alan eserini çalarak yer almıştır. 
2- 9. Uluslararası Basın Karikatürleri ve Hiciv Görsel Sanatlar Salonu Karikatür Yarışması albümünde Kaan Özcal, Cezayirli grafik tasarımcı Amine Sur’un vecteezy.com sitesindeki eserini çalarak yer almıştır. 
3- 4. Uluslararası Artoonist Mevsimlik Karikatür Festivali albümünde Kaan Özcal, Fransız grafik tasarımcı N. L.’nin dreamstime.com sitesinde yer alan eserini çalarak yer almıştır. 
Karikatür sanatçıları: Aşkın AYRANCIOĞLU, Erhan Yaşar BABALIK, Altan ÖZESKİCİ.

Bu Kez de Pulitzer Ödüllü Karikatürü Çaldı...

Kaan Özcal, bu kez çıtayı daha da yükseltti ve Amerikalı ünlü çizer Tom Little'nin 1957 yılında Pulitzer Ödülü kazanan "Çocuk Felci" konulu karikatürünü ve telif hakkı gereken bir vinyeti (Çizim) çalarak, Kolombiya'daki "2nd International Exhibition of Graphic Humor Endpolinow 2021" karikatür sergisine katıldı ve iki çalıntı eser ile finale kaldı... 
Konu hakkında yarışma yetkililerini uyaran Kıbrıs Türk Karikatürcüler Derneği yetkilileri, https://kozyurt.blogspot.com/ web sitesinde yayınlanan yazıları ve çalıntı karikatürleri referans göstererek Kaan Özcal'ın yarışmadan diskalifiye edilmesini istedi. Yarışma yetkilileri durumu hassasiyetle değerlendireceklerini bildirdiler... 
Bu arada, Kıbrıs Türk Karikatürcüler Derneği yetkilileri, çalınan karikatürlerin sahiplerine ve ilgili web sitelerine bilgi vererek, Kaan Özcal hakkında hukuki işlem başlatmalarını istedi... 
Hüseyin Çakmak 
Tom Little (ABD) 
Karikatürün Orijinali ve sanatçı hakkındaki bilgiler: 
Polio Vaccine – Illustration 2018 ($7.49).

21.10.21

Bu Kez "Vadlo Web Sitesi"nden Karikatür Çaldı...

Kaan Özcal bu kez de "VADLO" web sitesinde yer alan (çizerini tespit edemediğimiz) biyoloji - laboratuvar konulu karikatürlerden birini (Yukarıda) çalarak, karikatürdeki alt yazı ile web adresini sildi ve İspanya'da düzenlenen 28. Uluslararası Alcala Karikatür Sergisi 2021'e katıldı. Çalıntı eser sergilenmenin yanı sıra hazırlanan albümde yer aldı (Aşağıda).
Hüseyin Çakmak
*


20.10.21

Kaan Özcal (Çalıntılar)

*
Gönderen: Hüseyin Çakmak.

İşte Bir Sahtekarlık Daha...

İŞTE BİR SAHTEKARLIK DAHA
Bu kez daha büyük bir hırsızlık gerçekleştirdi... Kaan Özcal, Romanya’da düzenlenen “The Sound of Money” konulu uluslararası karikatür yarışmasına, Alman asıllı Amerikalı ve dünyaca ünlü çizer Thomas Nast’ın Dünya Karikatürü’nde klasikleşmiş bir eseri ile katıldı... Yarışmaya gönderdiği karikatürde imza yok ama Kaan Özcal ismi var... 
1980 – 1990 yıllarında Peter Kaste (Almanya) denen bir eser hırsızı ve sahtekar vardı Karikatür Dünyası’nda... Klasikleşmiş birçok karikatürü ışıklı masada kendi çizimine adapte edip imzasını atıyor, yarışmalara gönderiyor, paraları ve ödülleri topluyordu... Kaan Özcal Peter Kaste’den daha açıkgöz çıktı... Hiç zahmet etmiyor, internetten istediği karikatürü aşırıyor, imzayı siliyor ve kendi çizmiş gibi yarışmalara gönderiyor... 
Konu hakkında yarışma yetkilileri ikaz edilmiştir... 
Hüseyin Çakmak 

18.10.21

Karikatür sahtekarlığı hakkında...

KARİKATÜR KAMUOYUNA…
Karikatür dünyasında zaman zaman başkalarının eserleri üzerinden rant sağlayanları görüyoruz. Bilinçli bir eylemle başkalarının eserlerini – kompozisyon, tipleme, teknik vb. açıdan – hiç değiştirmeden ya da biraz değiştirip yeniden çizenler… salt esprileri araklayıp kendi çizgileriyle yeniden biçimlendirenler… Bu konular uzun uzun tartışılsa da kısa zamanda çözümlenecek gibi görünmüyor. Kısa zamanda kişisel çatışmalara, intikam almalara, karalamalara, yanılsamalara evriliveren bir yanı var. Elbette insanlık/sanat tarihiyle akan zaman gösterecektir kalıcı ve nitelikli olanı… 
Rastlantısal, ya da bilinçaltının oyunları sonucu benzer esprilere yakalanma durumunu, benzer gibi görünen ama aslında farklı felsefi, düşünsel içeriğe sahip eserleri bunların dışında tutuyoruz. Bir karikatürist/sanatçı sürekli bir düşünme ve biçimlendirme, yani özgün bir üretim/yaratma süreci geliştiremezse sanatsal olarak var olması… yaşaması olanaksızlaşıyor. Başkalarının düşüncesi, yaratısı, emeği üzerinde var olmak/yaşamak isteyenlerin ömrü de uzun olmuyor. Başka sanat alanlarında olduğu gibi karikatür dünyasında da ne yazık ki böyle kısa ömürlü – bir anlamda sömürü diyebileceğimiz – girişimler bulunuyor. 
Seçici kurulunda yer aldığımız iki yarışmayla tecrübe edindiğimiz bir durumu birazcık araştırdığımızda; internet çağında, “başkalarının düşüncesi, yaratısı, emeği üzerinde var olmak/yaşamak” isteyenlerin geldiği son noktayı gördük! Artık başkalarının esprilerini, eserlerini yeniden çizmek değil, değiştirmeden, aynen çizildiği gibi sahiplenmek söz konusuydu… 
Fındıklı Belediyesi’nin düzenlediği “Çay ve Biz” konulu karikatür yarışmasına katılan eserleri değerlendirirken ilginç bir durumla karşılaşmıştık. Bir katılımcı 20 adet çalışma göndermişti. Çay konulu internetten derlenmiş çizimler toplamıydı karşımızdaki 20 eser. Tabii ki kurul olarak bu eserleri değerlendirme dışı bıraktık… Sonra Sinoplu Diyojen Uluslararası Sabahattin Ali Portre Karikatürleri Yarışması'na da aynı katılımcıdan internetten derlenmiş eserler gelince bazı şüpheler uyandı bizde ve bu isimle ilgili biraz araştırma yapalım dedik ve şok olduk! Aynı katılımcı internet ortamından topladığı “başkalarına ait eserlerle” uluslararası ödül kazanmış, uluslararası kitaplara girmiş, bu alanda bir hayli yol almıştı… Sitelerde ve kitaplarda bu kişinin adıyla yer alan eserlere baktığımızda her biri farklı çizerlerin tarzını yansıtıyor. Bir sanatçı bu kadar farklı çizgi tarzı, insan tiplemesi vb. çeşitlilikle üretmez eserlerini… Bu durum bile kendi başına kuşku uyandırmaya yetiyor aslında. 
Başkalarının eserlerini kendisininmiş gibi yarışmalara gönderen ve bu durum dikkatlerden kaçan “karikatürist”; Kaan ÖZCAL. Bu ismin eserlerini araştırdığımızda “başkalarının eserlerini kullandığını kanıtlayan” iki veri var elimizde. Birincisi; Yeşilay Uluslararası Karikatür Yarışması sitesinde Kaan ÖZCAL adına sergilenen karikatürlerden biri irancartoon sitesinde galerisi de yer alan Meksikalı grafik tasarım, illüstrasyon, karikatür ve portre sanatçısı Fernando Méndez C’ye aittir. İkincisi; Kartal Belediyesi Uluslararası Covid-19 Karikatür Yarışması’nda “Özendirme Ödülü” kazandığı karikatür ise Kosta Rikalı karikatürist Arcadio Esquivel’e aittir… Eminiz ki Kaan ÖZCAL adına yarışmalara gönderilen tüm eserler incelense hepsinin başkalarına ait olduğu görülecektir… 
Sabahattin Ali Portre Karikatürleri yarışması için internetten toplama portreleri gönderen katılımcıya şöyle bir yazı yazdık ama ne yazık ki yanıt alamadık: 
Kaan Bey, 
Yarışmamıza gönderdiğiniz Sabahattin Ali portreleri ne yazık ki internetten derlenmiş çalışmalardır. 
Zaten portreler arasındaki farklı tarzlar da bu çalışmaların farklı kişilerin ürünü olduğunu göstermektedir. 
Tüm gönderdiğiniz portreler internette halen bulunmaktadır ve sizin eseriniz olmadığı açıktır. 
Böyle bir durumda gönderdiğiniz portrelerin yarışmaya kabul edilmesi mümkün değildir... Yarışma organizasyonunu yanıltmaya yönelik bu davranışınızı kınıyoruz... 
Size önerimiz kendi emeğinizle ürettikten sonra kendi adınıza yarışmaya katılmanızdır. Aksi halde telif hakkı ihlalinden ceza da alabilirsiniz...” 
Daha fazla uzatmadan belirtelim ki bu yazının amacı özellikle ulusal ve uluslararası yarışmalardaki bu ve bu türden olası etik dışı davranışlara karşı seçici kurulları uyarmaktır. Çünkü olay salt başka sanatçıların eseriyle yarışmaya katılmanın da ötesinde uluslararası telif davalarına da konu olabilecek şeyler de içermektedir. Nasıl bir cesaretle başkalarının eserleri kendisininmiş gibi yarışmalara gönderilir anlaşılır değil… ama bu türden yöntemlere karşı özellikle seçici kurul üyelerinin donanımlı ve bilinçli olmaları gerektiği anlaşılır bir şeydir… 
Karikatür sanatçıları: Aşkın AYRANCIOĞLU, Erhan Yaşar BABALIK, Altan ÖZESKİCİ.

11.10.21

4. Medplan Çocuklararası Karikatür Yarışması 2021, Brezilya

4. Medplan Çocuklararası Karikatür Yarışması 2021, Brezilya
06 ile 12 yaş arası çocuklar katılabilir.
Katılım süresi: 13 Ekim - 15 Kasım 2021
Yarışmanın bu yılki konusu: Dayanıklılık, Direnç / (Hastalığı, güçlükleri) yenmek, (tehlikeyi) atlatmak, (zorluğu, engelleri) aşmak; üstesinden gelmek ( (RESILIENCE / OVERCOMING).
Her katılımcı 30x40 cm ölçüsünde en çok 2 eser gönderebilir.
Eserler karikatür, çizgi portre veya bant karikatür olarak çalışılabilir. 
Kullanılacak teknik ve malzeme konusunda da sınırlama yoktur. 
Ancak eserler dijital formatta internet üzerinden gönderilecektir: salaodehumor.com sitesindeki KAYIT (Registration) sayfasından başvuru formu doldurularak dijital üretilmiş veya el çizimi orijinalden taranmış karikatür dosyası yüklenecektir.
Ödüller:
Birincilik: 600 Real 
İkincilik: 400 Real.
Yarışma Takvimi: 
Katılım dönemi: 13 Ekim 2021 - 15 Kasım 2021
Eserlerin seçimi: 16-19 Kasım 2021 
Ödül kazananların açıklanması: 10 Aralık 2021. 
Kaynak: caricaturque.